Svar: Ingen skedeåbning
25. maj 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du er chokeret, det er også en meget mærkelig følelse pludselig at opdage at ens datter ikke har skedeindgang, når hun er blevet 3 år. Det undrer mig også at andre ikke har opdaget dette tidligere og derfor tænker jeg om det mon er sammenvoksning af skamlæberne hun har, hvilket ikke behøver betyde at hun magler skedeanlæg. Nogle piger har også en så kraftig hinde (mødom) der dækker hele skedeindgangen, så det kan se ud som om at skeden er lukket sammen.
Din datter skal naturligvis undersøges og man skal finde ud af, hvad der er tale om. Man vil sandsynligvis ultralydsscanne hende for at finde ud af om hun har livmoder, skede, nyre og urinveje, fordi disse ting dannes samtidig i fostertilstanden. Men da din datter er så gammel som hun er, så lyder det jo som om at alt fungerer fint og hun har hvad hun skal have ...:o)
Jeg kan ikke se din datter, men jeg tænker at sandsynligheden for at der er tale om en hinde eller en sammenvoksning er stor. I givet fald er det et lille indgreb at åbne og fjerne den hinde eller sammenvoksning der er tale om. Hvornår man vil gøre det er en lægelig beslutning.
Hvis det viser sig at hun mangler skeden, så vil man vurdere, hvorvidt man vil gå ind og lave en ny skede til hende. I givet fald skal det så være inden hun kommer i puberteten, da menstruationsblodet jo skal kunne komme ud. Man kan godt lave en ny skede, som også vil fungerer i forhold til at hun vil have behov for at kunne have samleje som voksen.
Hvad der helt præcist skal ske hos jer, tør jeg jo af gode grunde ikke sige. I skal have en god og indfølende snak med en specialist, som kan rådgive jer bedst muligt. Det er et godt tegn at din datter er sund og rask og lyder til at trives!
Du må meget gerne give mig en tilbagemelding om hvad fremtiden bringer jer. Så kan jeg lægge din fortælling på siden og andre kan få glæde af den og blive lidt klogere:o)
Rigtig meget held og lykke herfra og sender dig et stort knus.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske