Svar: Aftensmad - 8 mdr.
25. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Solveig
Nu hvor Helene er blevet 8 måneder, så må hun få næsten alt hvad I spiser og selvom hun ikke har fået tænder endnu, så kan hun sagtens tygge. Hun har også en alder, hvor hun er meget bevidst og derfor lægger meget mærke til hvad du spiser og om hun tilbydes det samme. Hun har en naturlig nysgerrighed og vil gerne spise selv, forsøge sig frem og du skal derfor som udgangspunkt give hende mad som I også spiser.
De lidt gammeldagsretter med sovs er ofte gode, men hun må som sagt få alt: boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, spaghetti/pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller med flødekartofler, laks med stuvet spinat og kartoffelbåde, en grillet pølse med bacon, fiskefiletter eller fiskefrikadeller, kogt torsk og nye kartofler...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød, vand af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt - frisk frugt i hånden eller frugtmos. Vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, - makrel, sildepostej, tun, rognguf, smøreost, avokadomos osv. Tilbehør af grøntsagsmos (rester fra aftensmaden eller mos fra glas), lidt godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle eller lignende. Vand af kop
Sover middagslur
Eftermiddag: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. ½ bolle med smør, lidt A38/tykmælk eller lignende. Vand af kop
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs - der skal være mos og mad i stykker. Vand af kop.
Evt. lidt frugtmos til dessert, nogle introducerer også en godnatgrød i denne alder for at være sikker på at barnet ikke vågner om natten og er sulten.
Puttes til natten med amning
Sen aften inden du selv går i seng: Ammes
Jeg håber dette hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske