Svar: Tilvænning til mad
26. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Der er ingen problemer i at du begynder at tilbyde din datter masser af variation med den alder hun har nu. Det er faktisk ret vigtigt at du tilbyder hende så meget forskelligt som muligt og reglerne omkring langsom start gælder kun den første tid med skemad.
Nu hvor hun bliver 8 måneder så skal hun have meget mere familiemad og begynde med mad i stykker. Det vil sige rugbrødshapsere, små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Hun må meget gerne få mad der smager af noget og mad som er almindeligt krydret. Det vil sige at hvis du laver lasagne, pasta med kødsovs og lignende som er krydret med lidt løg, timian og oregano, så må hun meget gerne få det. Boller i karry er også en hofret for børn.
Så endelig give hende noget af den mad, som I nu har på bordet. Hun skal have familiemad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning/flaske
Morgen: Havregrød, vand af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ½ banan, frugtmos eller frisk frugt, lidt ost i stænger, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden at begynde med rugbrødshapsere, rester fra aftensmaden, små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Vand af kop.
Puttes lidt middagslur evt. med flaske eller amning
Eftermiddag: ½ bolle med smør, lidt frugtmos eller frisk frugt, evt. en lille portion flerkornsgrød eller lignende. Vand af kop
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager af forskellig slags. Der skal både være mos og mad i stykker, vand af kop
Puttes til natten med amning eller flaske
Sen aften: Evt. amning eller flaske
Nat: vand hvis tørstig
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske