Brev:
Vægt - skal vi være bekymret?
26. maj 2008
Alder:
22 mdr.
Vægt - skal vi være bekymret?
Hej,
Bekymringer og atter bekymringer, det høre vist med?
Da Elias var lille blev han i perioder kontrolvejet, det hang selvfølgelig sammen med at han i en længere periode have fået sonde og jeg tænker også at det hænger sammen med, at han er en meget aktiv dreng der tydeligt siger til og fra, men kan også have svært ved at finde roen til f.eks. at mærke behovet for mad. (nogen kalder det high need:-))
Vi har det sidste ½ år ikke haft meget fokus på mad. Vi vejer ham ikke og kigger egentligt bare på om hans spiser og ellers er glad, tilfreds og aktiv. Han er absolut ikke kræsen og vi serverer ikke særlig mad for ham. Han spiser alt lige fra muslinger til kødsovs og det er jo dejligt. Elias spiser dog mest hvis man ikke skal tygge for meget på det:-)
Vi har ikke bekymret os det sidste stykke tid. Det er meget forskelligt hvor meget han spiser, men ofte så er det kun en 3-4 dage hvor appetitten er lille også spiser han godt igen. Så fra at han generelt ikke spiste nok, har vi kun enkelte dage hvor energi indtaget ikke står mål med energi forbruget. Når han mangler appetit synes vi altid at kunne se en sammenhæng, er ved at få tænder periode, ild i rumpen periode, eller dage hvor han bare er meget træt.
Men men men. Så skulle moderen jo lige se hvor stor han var blevet og tallene på vægten skræmte lidt. Han vejer i underkanten af 11 kilo og han er 87-88 cm høj.
Elias har altid fulgt en af de nederste kurver som jeg husker det. Nu ligger han lige udenfor de optegnede. Da vi, forælder, fik snakket lidt om det, blev vi enige, om at det nok er okay.
Nu er det så blevet godt vejr og Elias er ude faktisk hele dagen og alt foregår i løb, han hopper danser op af rutschebanen og ned igen.
Da jeg for et par dage siden afleverede ham i vuggestuen mødte jeg en mor og hendes dreng som er lige gammel med Elias. Han har været hjemme de seneste mange måneder fordi han har været meget syg og mor er derfor på sygeorlov. Han er også en aktiv dreng. Moderen fortæller at de har diætist på fordi han ikke vejer nok. Han vejer 11 kg og er 88 høj. Han havde som Elias heller ikke som lille en voldsom appetit, men har nok altid været lidt rundere. De havde fået en udmelding der hed, at nu skulle der snart ske en forandring. Om han direkte taber sig eller bare vokser i højden uden at tage på ved jeg ikke. Men det gjorde mig alligevel urolig.
Jeg ved godt at deres situation er meget anderledes. Men hendes dreng var også fortsat meget aktiv, på trods af et lille madindtag.
Umiddelbart tror vi ikke at det er alvorligt med Elias, men vi talte om at han jo godt kan være inde i en dum rutine, hvor han bare spiser så han ikke føler sult, men bliver altså ikke helt mæt.
Det skal dog siges at vi næsten altid efter aftensmaden servere et eller andet, som han rigtig godt kan lide, Frugt, yoghurt en kiks eller andet. Nogen gange spiser han op andre gange siger han tak for mad uden næsten at have rørt det, hvilket vi tror hænger sammen med at han var mæt.
Det at sætte fokus på hvor meget han spiser vil jeg helst undgå, fordi det simpelthen var et mareridt for os alle, den gang hvor vi hele tide skulle få ham til at spise lidt mere.....det tog glæden ud af måltidet og jeg er ikke i tvivl om at Elias i dag vil reagere med at blive Rasmus modsat.
Elias spiser havregrød til morgen, frugt formiddag, til middag 1-2 stk. rugbrød med pålæg, grøntsager, lidt kød eller ost som små hapser.
til eftermiddag ½-1 stk rugbrød, (grøntsager Nødder/tørret frugt) eller tykmælk med frugt og rugbrødsdrys.
Sen eftermiddag grøntsager eller frugt.
Aftensmad det vi får, mængden varierer.
Efter aftensmaden frugt, yoghurt, koldskål, kiks, tørret frugt, is.
Han drikker mælk og vand og i weekender må han få lidt juice eller kakao.
Han drikker hellere minimælk end sødmælk/letmælk
Jeg synes det lyder af meget, men han er meget aktiv og sover kun mellem 11-12 timer i døgnet.
Han er slank og bumstærk.
Skal vi være bekymret? og skal vi gøre noget anderledes.