Svar: Vægt - skal vi være bekymret?
26. maj 2008
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Nu har jeg jo fået lov til at følge med her på sidelinien i snart et år og derfor synes jeg at jeg har et meget godt billede af hvem Elias er. Jeg bliver derfor ikke umiddelbart bekymret over det du fortæller....
Jeg kan godt forstå at tvivlen kommer op, når du møder en anden dreng og mor, hvor man naturligt ikke kan lade være at sammenligne. Og det kan da heller ikke udelukkes at en diætist kunne være en god idé - det synes jeg I skal tale med lægen om når Elias skal til 2 års undersøgelse om et par måneder.
Men når jeg ser tilbage på det år der er gået og jeg ser beskrivelsen af din dreng i dag, så tænker jeg at han lyder til at have det godt. Han spiser godt og varieret i løbet af en dag. Han får mange måltider i løbet af dagen og det er naturligt at lysten til mad variere fra dag til dag - sådan har vi andre det jo også. Du er meget opmærksom på hvad du giver ham, du forsøger at sikre ham fedt og protein via sunde og naturlige fødevarer og du beskriver en dreng som er stærk og har masser af energi og gåpåmod og det lyder som en dreng der trives!
Jeg kan da sagtens høre at han ikke er stor rent fysisk, men det behøver der jo ikke være noget galt i. Det vigtigste er at han vokser og ikke falder ned på sin kurve og hos jer lyder det faktisk som om at han er kommet lidt op ... Fint, og det er jeg sikker på lægen også vil sige. På samme måde skal han jo også blive ved med at vokse i længden.
Jeg synes du skal give dig selv lov til at slappe lidt af og forsøge ikke at have så stor fokus på hans vægt og hans madindtag. Se i stedet for den dreng som elsker at lege, være ude hele dagen, hopper, danser, rutscher osv.
- og så tal med lægen om det til 2 års undersøgelsen:o)
Håber du hermed er beroliget lidt, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske