Svar: Propper maden
26. maj 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Helle
Det lyder som en rigtig god idé at rationere på den måde, at Signe tilbydes lidt af gangen og når hun så har spist det, så kan hun tilbydes noget mere.
I kan også prøve at give hende mad, som det kræver lidt længere tid at spise. Det vil sige i stedet for at give hende rugbrødshapsere, så give hende kvarte eller halve stykker rugbrød som hun skal bide af og spise, ligesom I også kan give hende ½ boller.
I kan give hende f.eks. kyllingelår som skal gnaves eller et stykke pizza, hvis I får det en aften, det kunne også være en frikadelle eller en pølse - så I på den måde ligesom får hende give mad, der kræver lidt mere, tager lidt længere tid at spise, altså mad som hun skal sidde med i hånden og bide af, mad som ikke bare kan proppes ind ...:o)
Det er super dejligt at hun er så glad for mad, og derfor skal hun selvfølgelig have lov til at spise, når hun er sulten og det er vigtigt at bibeholde glæden ved maden.
Man kan købe en tallerken som er rumopdelt. Det kan måske være en fordel for hende. Så kan der ligge lidt pastaskruer i det ene rum, kød i det andet, lidt grønt i det tredie. Jeg tænker at det at maden er opdelt måske vil gøre at hun nøjes med at spise en del af gangen og ikke propper alt i munden på en gang.
Så mit råd er altså at I fortsætter med at rationere i mængden af gangen hun får og at give hende mad, som kræver lidt mere af hende, tager lidt længere tid at tygge.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske