Svar: Tager ikke på
26. maj 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Maiken
Jeg ved ikke hvad du tog på under graviditeten men et vægttab på 17 kg lyder umiddelbart af meget og det er faktisk sådan nogle gange, at man må fraråde kvinder at amme, simpelthen fordi man taber sig for meget. Hvorvidt det er tilfældet hos dig kan jeg ikke vide, da jeg ikke kan se dig ... hvordan har du det, føler du dig meget træt, kan du mærke at det tærer på dig fysisk at amme eller?
Sammenholdt med at din dreng ikke har taget noget på de sidste fire uger, så lyder det for mig som om at du skal stoppe amning. Din dreng er så gammel nu at den modermælk han har fået har været god og vigtig for ham, men der sker ikke noget ved at du nu går over til fuld flaske og derudover synes jeg også at du skal begynde med lidt skemad. Det er meget vigtigt at han får noget andet mad, så han begynder at tage på.
Du skal regne med at han skal have ca 1000 ml mme i døgnet. Nogle spiser lidt mere og andre lidt mindre, men ca. deromkring. Fordelt på 6 måltider betyder det at han skal have ca 170ml hver gang. Nogle gange vil han måske kun drikke 150 og andre gange så 200 og det er helt fint. Han skal have lov til at flexe.
Jeg vil anbefale dig at du stille og roligt trapper amningen ned så du udskifter en amning af gangen med flaske og på den måde overgår fuldt til flaske. Det vil altså sige at hvis du ammer 4 gange dagligt i dag og giver to flasker, så ammer du 3 gange i morgen og giver 3 flasker, 2 amninger i overmorgen og 4 flasker.
Hvis du ammer om natten fordi det er praktisk og let, så må du gerne bibeholde dette, hvis det er rart for jer, men betragt det lidt som hygge for jer begge og gå ud fra at mælkeindtaget skal sikres via mme og skemad.
Start med grød til frokost - giv 1/2 til 3/4 dl. grød evt. med frugtmos og vand af kop og giv så flaske inden du putter til middagslur. Når han har fået grød en gang dagligt i en lille uges tid, så øger du ham til 2 gange dagligt, så han får grød eller grøntsagsmos om aftenen også ... der skal noget mad i drengen nu:o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme
Formiddag 9-10: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur ca 13.30 med en flaske mme
Eftermiddag 16-17: Flaske med mme
Powernapper evt.
Aften 18-18.30: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme mellem 19-20 afhænger af tidspunktet for powernap. Springer han powernappen over går han tidligere i seng, sover han en længere lur sidst på dagen, går han sent i seng.
Sen aften 23-24: Flaske med mme, kan sandsynligvis spise den i søvne
Nat 24-05/06: Så vidt muligt ikke mælk i dette tidsrum.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre, jeg er ked af at jeg må anbefale dig at stoppe amning, men jeg skønner ud fra det jeg ved om dig og din dreng, både fra dine tidligere brev og fra idag, at det vil være bedst for både dig og ham at du stopper nu:o)
Jeg synes også det vil være en god idé at tilbyde ham laktulose, så I sikrer jer at hans mave fungerer. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske