Svar: Mon hun får nok mælk? - 8 mdr.
26. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Hej Pernille
Det er sødt af dig at hjælpe din søster, men jeg synes naturligvis også at hun skulle skrive selv ...:o)
Du har fuldstændig ret i at det er alt for lidt mælk din niece får. Det er vigtigt at hun får mindst 400ml mme dagligt, for at hun får sit jernbehov dækket, får hun ikke det, så skal hun have jerntilskud og det er et eller andet sted lidt fjollet, da hun ikke ammes men får erstatning ...
Normalt vil 3 flasker dagligt være nok til at dække behovet. Jeg ser helst at børn i 8 måneders alderen får ca 600ml i døgnet og først i 9-12 måneders alderen nedsættes til 500ml som vil være den mængde barnet har behov for fremover - også efter 12 måneder.
Jeg synes det vil være en god idé at starte og slutte dagen med en flaske. Man kan enten starte dagen kl. 6 med en flaske eller hvis man ønsker starte dagen med en grød og så tilbyde flaske inden formiddagslur. Jeg kunne forestille mig at lillepigen er så bevidst nu, at hun måske hellere vil acceptere flasken tidlig morgen.
Derudover tænker jeg at man kan få hende til at drikke en flaske ekstra i søvne sen aften, inden forældrene selv går i seng, så hun der lige får lidt ekstra.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med smørbart pålæg, makrel, sildepostej, tun, rognguf, smøreost, avokadomos, rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, ris med lidt sovs, grøntsagsmos med kød eller fisk, små stykker frikadelle, vand af kop
Puttes til middagslur (nogen vælger at tilbyde flaske her)
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, evt. lidt A 38 eller tykmælk (obs indtaget af komælk må ikke overstige indtaget af mme), ½ bolle med smør, lidt ost, frisk frugt i hånden osv.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellige slags, grøntsager. Der skal både være mos og mad i stykker. vand af kop og evt. lidt frugtmos til dessert som nu.
Puttes til natten med en flaske kl. 19-20
Sen aften 23-24: Evt. flaske, - spiser den i søvne. en afhænger af det øvrige indtag af mme i løbet af dagen.
Som du kan se har jeg ikke de samme tider som du har givet. Jeg er ikke helt klar over hvordan din niece sover, men mine tider kan naturligvis reguleres ind, så det passer med familiens dagligdag...
Jeg håber det giver et meget godt billede af hvordan en dag kan se ud til en 8 måneders pige, så hun sikres både næring og mælk nok. Fortsat held og lykke, - håber det går godt med din egen datter:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske