Svar: Vil ikke ligge ned - 3 mdr.
26. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Velkommen til og dejligt at du selv har fået lyst til at skrive.
Det er sådan at det er den passive siddende stilling der på sigt er skadeligt for barnet. Børn har brug for at kunne skifte stilling og bevæge sig så ryggen og belastningen på rygsøjlen og andre dele af kroppen varieres.
Når du sidder med din dreng på skødet, så vil du automatisk variere stillingen lidt, så er han lidt på det ene lår, lidt på det andet, sidder lidt op af din mave med ryggen, sidder lidt med siden til, klappes lidt under fødderne, hoppes lidt med osv. Det er sjældent at man sidder bomstille med et lille barn. Derfor er det okay at sidde på skødet hos jer.
Det er derimod ikke okay at sidde stablet op med puder eller sidde i en skråstol alt for længe. Simpelthen fordi barnet her sidder passivt. Barnet kan kun trække hovedet frem og spænde hals og mavemuskler og det er faktisk bagsiden der skal styrkes:o)
Det bedste er altså stadig at ligge på maven på gulvet, hjælpes med at trille omkring, blive kildet, danset med osv og skal man sidde, så er det bedste sted at sidde på mors eller fars lår ....:o)
Du kan lave nogle bevæge lege med ham, det vil han sikkert elske:
- Cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- At gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- At støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- At forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske