Svar: Spisesituation - 18 mdr.
26. maj 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Helle
Din datter er meget impulsiv i kraft at sin alder samtidig med at hun også prøve grænser. Det betyder at hun har rigtig svært ved at tage beslutninger om, hvad hun egentlig vil have - det er så lystbetonet hvad hun vælger ..
Hvis du spørger hende om hun vil have pære eller banan, så vælger hun det ene og øjeblikket efter det andet eller også skulle pæren have været skåret ud eller skrællet eller noget tredie.
Samtidig er der jo så også alderen der spiller ind og hendes udforskningstrang. Hvad sker der egentlig når man lukker munde, skubber tallerkenen væk eller ... hvordan reagerer mor og far.
I er derfor nødt til at finde balancen imellem at anerkende hende og den udvikling hun er igang med hvor valg er svært og samtidig også sætte grænser og lære hende visse regler. Hun har altså brug for at I nogle gange tager beslutningen og holder fast i at sådan er det.
Jeg synes det er fint og fair at hun nogle gange tilbydes en sildemad i stedet for den varme mad, hvis hun hellere vil have det. Det er også en god idé at der er forskellige valgmuligheder, så hvis hun kun gider at spise pasta den ene dag og ikke rører kødet så er det også okay. Men at afvise det ene efter det andet er ikke okay, for her kommer opdragelsen ind og jeg synes som udgangspunkt ikke at du skal diske op med mange forskellige retter.
Hvis I generelt laver børnevenlig mad og ved at der er noget hun kan spise og noget hun kan lide, så er det tilbuddet, med den anerkendende ting at et stykke rugbrød kan gå i stedet eller sammen med, for det er et sundt nok alternativ og det er let at finde frem. Men afviser hun også det, så er hun ikke sulten og så er hun færdig med at spise. Det betyder at hun så enten får lov til at gå fra bordet eller at tallerkenen fjernes og der så ikke er noget mad.
Det vil sandsynligvis resultere i at hun enten spiser alligevel eller at hun så er sulten, når hun skal i seng og så må hun så enten få en rest fra aftensmaden, - har I f.eks. fået lasagne, frikadeller eller lignende, så kan hun jo godt få det varmet og få det senere, eller et stykke rugbrød.
Det hun skal have skal som sagt være aftensmad, rugbrød eller lignende og det skal gives tilpas lang tid efter aftenmaden, så hun ikke forbinder det at sige nej til aftensmaden med at mor disker op med en lækkert dessert ting ...
Og så handler det et eller andet sted om ikke at gøre det til et større problem og ikke give det for meget opmærksomhed. Hun er jo så bevidst nu at hun tydeligt fornemmer at hun ved sin opførsel får jeres fulde opmærksomhed - både fordi I bliver bekymret, I drøfter det måske hen over bordet "hvad skal vi gøre nu", I laver specielle retter osv. og det er en ønske situation at blive centrum. Derfor kan det virke fortærkende på hendes opførsel, hvis I giver det mere opmærksomhed ... Så kan det være bedre at sætte meget mere fokus på når hun spiser og bruge lyde "mmm, smager dejligt, mmm, slurp!":o)
Og så skal I være opmærksom på at børn i jeres datters alder ofte er meget trætte om aftenen og faktisk ikke rigtig har energi til at spise. Nogle gange er de bare ikke særligt sultne, men andre gange er de men er så trætte at de ikke orker. Her kan det være en god idé at hjælpe lidt på vej, made dem lidt, tage dem over på skødet og give dem mad derfra ..:o)
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske