Svar: Sover dagen væk
26. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Leisemei
Hvorvidt børn sover for meget skal vurderes ud fra hvordan barnet trives og udvikler sig. Hvis barnet spiser godt, tager godt på og udvikler sig fint, så er det okay at barnet sover. Men hvis barnet sover så meget at det går ud over barnets indtag af mad, eller hvis barnet sover så meget at de ikke får brugt sig selv motorisk og mentalt og derfor kommer bagud udviklingsmæssigt, så er det vigtigt at finde ud af, hvorfor barnet sover og hvad man i givet fald kan gøre ved det.
Jeg kan ikke se din dreng og kan derfor ikke vurdere hans udvikling. Du skriver at han spiser og tisser fint, men smiler han, pludrer han, har I god kontakt når han er vågen? Ligger han fint på maven, løfter sit hoved selv, er han begyndt at bruge sine arme og ben? Følger han dig med øjnene, sutter han på sine hænder osv. - alle de små men vigtige ting, der siger noget om hvorvidt et barn trives og udvikler sig som det skal.
Hvis han gør alt dette, så er der sandsynligvis ikke problemer med at han sover som han gør, så har du bare fået et barn med et godt sovehjerte og hvor nogen sover meget, så sover andre lidt .. måske I forældre også sover gerne og længe?
Hvis han ikke 'lever op til' de ting jeg har skrevet her, så synes jeg du skal få lægen til at vurdere ham, sikre at han ikke er syg eller andet der gør ham sløv og gør at han sover.
Men sløvhed kan også opstå, når man sover for meget. Hypersomni hedder det, når man sover så meget at man alligevel ikke er udhvilet. Det kan skyldes forskellige sygdomme og netop derfor er det så vigtigt at man ser på, hvordan barnet trives og udvikler sig.
Det er dog yderst sjældent at små børn sover for meget på grund af sygdom, ofte har de bare et godt sovehjerte og stortrives med det ...
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske