Svar: Stikker af fra mor når sove
27. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at Lena sover som hun skal, det er fint at hun er klar til kun en lur dagligt og det lyder også som om at puttetidspunktet er rigtigt i forhold til at hun står op fra middagslur mellem 13-14. Derfor tænker jeg som du, at det hos jer handler om at dagen bare ikke er lang nok og hun har lyst til at opleve mere.
Samtidig giver det tidspunkt hende jo dig 100 pct og hvis man lige kan trække den lidt, så er det jo dejligt ... Man kan selvfølgelig overveje om det er ved at være tiden at hun bliver puttet i sin egen seng, umiddelbart tror jeg dog ikke det er løsningen at lægge hende bag tremmer - det vil jo gøre hende ulykkelig og ked af det, hvor lige nu er hun trods alt glad, hun vil jo lege og underholde og det er trods alt bedre end at skulle græde sig i søvn fordi man føler sig lukket inde...
Det er som du skriver en balance imellem at være der for hende og samtidig holde fast i at hun skal lægge sig ned og sove. I skal være opmærksomme på at putte ritualet ikke må tage for lang tid, det må ikke være sådan at hun fornemmer at I vægrer jer mod at gå, hun skal ligesom hele vejen igennem fornemme at I er konsekvente og mener det er sengetid nu. Det kan man godt gøre på en sød og hensynsfuld måde, - også selvom det kræver at du holder i hende. Du ligger jo tæt sammen med hende og giver hende masser af fysisk kontakt, så for mig at se er det helt okay at gøre sådan.
Jeg synes derfor du skal holde hende i hånden, når I ligger ved siden af hinanden og når hun forsøger at rejse sig, så siger du til hende at hun skal lægge sig ned og du holder fast i hende. Du kan også sætte dig med hende og holde om hende eller lægge dig i ske med hende, så hun hjælpes med at finde fysisk ro og forstår at det er hvad I vil have hende til.
Så når du skriver at du tilsidst er nødt til at holde hende fast, så tænker jeg at I skal forsøge at gøre kort proces, afkorte putteritualet, give hende te eller mælk, læse en historie og holde om hende. Rejser hun sig, så sig kort "nej, du skal sove nu", "du skal blive her, mor passer på dig", "godnat sove nu" osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske