Svar: Vil ikke rigtig spise - 8 mdr.
27. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Det du fortæller lyder fint og fuldstændig alderssvarende. For det første er din dreng ved at få tænder, for det andet har han en alder, hvor han naturligt begynder at lukke munden lidt mere. Det er ofte et udtryk for at han gere vil være mere selvhjulpen - prøv derfor at give man mere mad i hånden og måske forsøge med en gaffel ...
Derudover så kravler han, begynder at hive sig op ved tingene, øver sig i at komme fra liggende til siddende stilling og omvendt og han bruger sig motorisk rigtig meget. Det kræver naturligvis lidt ekstra energiberiget mad, men samtidig gør det ofte også at barnet enten ikke har tid til eller ikke kan koncentrere sig nok om at spise og at barnet bliver for træt. Derfor er det i denne alder rigtig vigtigt ikke kun at tilbyde mad i stykker, men at supplere med lidt let og lækkert, så der fyldes lidt ekstra på.
Det betyder at det således vil være rigtig godt at du ved siden af rugbrødshapserne til frokost fortsat tilbyder lidt grøntsagsmos, yoghurt eller lignende ved siden af ligesom nu og man forældre indfører også en frugtgrød eller en almindelig grød som dessert eller natmad om aftenen. Simpelthen fordi barnet ikke spise nok mad til aftensmad. Barnet vil gerne have det, smager, tygger, øver sig, tager del i familiens mad, men nyder bagefter stadig at få lidt 'sød' grød som bare spises let med en ske givet af mor eller far...
I skal fokusere på at hyppige måltider er vigtigt og så betyder det ikke så meget hvor store mængder der reelt glider ned. I må tro på at hvis han spiser meget lidt til det ene måltid, så er det okay, fordi han jo så med sine mellemmåltider alligevel vil få lidt ekstra.
Derudover skal I medtænke hans indtag af mælk. Han er ved at være 9 måneder nu og det betyder at mælkeindtaget stille og roligt skal sættes ned. Det vil derfor være rigtig fint, hvis I kunne komme ned på 500ml mme dagligt.
Jeg kan se at han om aftenen drikker meget store mængder vælling og jeg tænker at en godnat grød om aftenen efter aftensmaden kunne være en god idé, så vællingen og indtaget af vælling nedsættes lidt. Derudover er det fint at morgen og eftermiddagsindtaget af sig selv er faldet. Det er helt fint, hvis han som sagt samlet får ca 500ml mme/vælling dagligt. Vælling tæller med i mælkebehovet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Evt. flaske med mme
Morgen: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød eller lignende, Vand af kop
Formiddag: ½ havregrynsbolle med smør, ost i stænger, lidt frisk frugt i hånden eller frugtmos, vand af kop
Sover formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos og rester fra aftensmaden - det kan være lidt godt kogte pastaskruer eller små stykker frikadelle. Vand af kop
Sover middagslur evt. med flaske inden - det afhænger af det samlede mælkeindtag (mme/vælling) i løbet af dagen.
Eftermiddag: En lille portion tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og mad der er moset. Vand af kop.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert eller indføre en godnatgrød.
Puttes til natten med en flaske vælling
Han er pylret og kontaktsøgende i kraft af sin alder, og det er vigtigt at I bare servere lidt mad af gangen. Lidt af det hele og ikke for meget af gange. Er der for meget på tallerkenen virker det helt uoverskueligt for ham. Hold derfor fokus på at lidt og hyppigt er bedre end ingenting og bestemt også bedre end få og store portioner - netop fordi de små hyppige måltider er med til at dække det store energibehov han lægger for dagen:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske