Svar: Rejse til USA
27. maj 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Katrine
Det lyder helt fantastisk med en rejse til Miami og New York - er der mon plads til en ekstra ....:o)
Alt i Amerika er jo stort og det betyder også at man normalt let kommer omkring med en barnevogn. Alt er meget mere handicapvenligt end herhjemme - der er brede gange, døre og slisker, så man let kan køre op og ned. Det er en meget stor fordel. Det er dog også sådan at man mange steder jo kører i bil fra sted til sted og derfor er det ikke alle steder man kan gå med en barnevogn - men i de større Malls er det ikke noget problem og med den lave dollarkurs vi har i øjeblikket, så skal du nok få dit shoppegen styret - hvis du hører til dem der har et sådan ... :) Dig og Sebastian skal nok få tiden til at gå og jeg tror bestemt ikke det bliver noget problem at være i byen.
Med hensyn til jetlag, så er det ofte ikke turen over der giver de største problemer, hvis bare du er indstillet på at stå tidligt op... Det er en fordel, hvis man kan lande i USA nogenlunde sent på dagen, så man kan starte med at gå i seng og sove.
Det er jo også sådan at det ikke kun er Sebastian der har jetlag, det har I forældre også - så når I vågner kl 04 om morgenen og føler jer udhvilet så gør han det også - derfor må I støtte jer i hinanden og I at finde en god rytme.
Derudover har indtaget af mad og væske meget at sige og det vil være rigtig godt, at I sørger for at få især væske nok på flyveturen. Det vil være godt at sætte uret efter lokaltid og så forsøge at sove, når det passer nogenlunde med dette. Det er sådan at vores biologiske ur bliver påvirket af fire faktorer: lys, søvn, bevægelse/motion og mad. Og derfor er det disse ting I skal medtænke i forhold til jetlag og i forhold til at mindske jetlag.
De største problemer med jetlag er at børn jo ikke kan lægge sig til at sove, hvis ikke de er trætte. Vi voksne kan trods alt sige til os selv at nu skal vi lige prøve at lukke øjnene og hvile os lidt. Samtidig så kan børn jo heller ikke holde sig vågne, ligesom vi kan. Når de er trætte så falder de i søvn. Det er derfor begrænset, hvor meget I kan styre Sebastians rytme, men lidt kan I forsøge netop ved at tænke på at han skal holdes i gang, når han skal være vågen, der skal være mørkt, når han skal sove. Han skal have masser af mad og drikke der passer med tidspunktet på dagen.
Der er ingen problemer med at finde babymad og mælkeerstatning i USA. Du kan få meget mere end du kan herhjemme:o)
Det er sandsynligvis hjemme igen at I får problemer med rutiner og søvn, forstået på den måde at det vil tage længere tid at vende om igen til dansk tid, end det gjorde at vende om til amerikansk tid...
Da I kun skal være væk i 9 dage, så skal man derfor overveje hvorvidt man vil forsøge at vende om eller om man i stedet skal forsøge at bibeholde så meget dansk tid som muligt. Det vil sige f.eks. stå op hver dag kl. 04, når man vågner og ikke kan sove mere i stedet for at forsøge at kæmpe sig til søvn et par timer mere ... Og ellers gælder det samme jo, når I kommer hjem, lys/mørke, aktivitet når man skal være vågne, masser af mad og drikke osv.
I skal være opmærksom på at der ved rejser til USA er meget sikkerhedstjek og helt specielle regler for, hvad I må medtage af f.eks. babymad og erstatning - væsker i det hele taget. Når man har sit lille barn med plejer det ikke at være noget problem med babymad og mælk i håndbagagen, men du skal være opmærksom på det. Jeg har f.eks. fået at vide, at det kan være problematisk at medbringe mme på brik, selvom det er meget praktisk, da en brik indeholder 200ml og så meget må man ikke medbringe.
Det er normalt ikke tilladt at medbringe flydende væsker i håndbagagen (drikkevarer, shampoo, solcreme, tandpasta, hårgele, hårspray osv.) med mindre disse er pakket i en speciel gennemsigtig plastikpose, som er godkendt til formålet. Disse poser kan købes i blandt andet Matas og Føtex. Derudover må de enkelte beholdere man medbringer ikke indeholde mere end 90 ml.
Rigtig god rejse, jeg glæder mig til at høre, hvordan det er gået jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske