Svar: Kan man være mundmotorisk doven?
27. maj 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Karina
Velkommen til:) Da det er første gang du skriver til mig, så har jeg jo kun dit brev i dag at gå ud fra. Det slår mig dog at du skriver at han er født en måned før tid og jeg tænker at han af den grund måske har været lidt forsinket mundmotorisk ... nu er han dog så gammel, at det ikke længere burde være et problem og som udgangspunkt skal han derfor have den samme mad som I spiser.
Det er sådan at nogle børn af forskellige årsager ikke tygger eller ikke spiser mad i stykker. Nogle børn er også selektive i forhold til fødevarer, så de f.eks. kun spiser mad i bestemte farver. Sådanne ting hænger ofte sammen med noget andet i barnet - enten i barnet selv eller i omgivelserne og den rutine, man har fået skabt omkring barnet. Du nævner ikke noget i dit brev om, hvordan du selv har det med mad, dit forhold til at spise og måden du giver din dreng mad på har meget at sige i forhold til hvordan han lærer at spise:o)
Det har betydning hvordan I har grebet tingene an, om han altid har fået mad der ikke skulle tygges osv. man kan godt forpasse det tidspunkt, hvor barnet naturligt har interesse for at begynde med mad og også familiemad og passerer man dette så kan man godt stå i en situation hvor barnet bliver doven. Du fortæller at din dreng aldrig har ville putte ting i munden og det er naturligvis en forudsætning for at begynde at spise ....
Det der er vigtigt at finde ud af i forhold til jeres situation er derfor, hvad det er der gør sig gældende. Har jeres dreng bare vænnet sig til at spise skemad og synes det er skønt, hvorfor han naturligvis holder fast i dette, eller kunne det handle om at han har nogle iboende problemer som gør, at han ikke mundmotorisk er parat til at tygge.
Jeg kan ikke vurdere, hvad det handler om hos jer, det vil normalt kræve en børnepsykologisk undersøgelse at afklare hvad der er tale om, hvad årsagen er til barnets spiseproblem. Når det er sagt, så betyder det ikke at du skal flegne helt ud og tænke "aargh -- børnepsykolog!" - rolig nu:o)
I første omgang tænker jeg at du skal forsøge at gøre, hvad du kan og det handler om at servere alderssvarende mad. Han må gerne få grød om morgenen, han må også gerne få frugtgrød med mælk til dessert efter sin aftensmad, men i løbet af dagen skal han serveres mad i stykker og mad som I andre ville spise.
Han får i første omgang forbedret sin mundmotorik ved at få mad der skal tygges - øvelse gør mester. Derudover tænker jeg at du skal give den mad som du spiser og ikke 'føje' ham. Det er dig der handler ind og der er det i huset som der er. Det er således uhensigtmæssigt at du giver ham rugbrød med plantemargarine - det kan han få i dagplejen, men hos jer skal han have noget andet, fordi I spiser noget andet.
Det betyder ikke noget at han ikke vil have pålæg på brøddet, han kan fint spise sit pålæg ved siden af. Mange børn vil i en periode pille brødet af og spise tingene adskilt. Generelt er det faktisk en god idé at servere tingene adskilt og jeg vil anbefale dig at købe en tallerken som er opdelt i rum. Så kan der ligge kød i det ene rum, pasta skruer i det andet, rugbrød i det tredie osv. Samtidig skal du vælge en ensfarvet tallerken, så han ikke forstyrres af billeder, men holder koncentrationen på maden.
En alderssvarende madplan kan se således ud:
Morgen: Havregrød med sødmælk af kop
Formiddag: ½ banan eller anden frugt i stykker, ½ bolle med smør og ost i stænger ved siden af, vand af kop
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød (gerne 1/4 stykke som han skal bide af og ikke hapsere) med tilbehør af kogte ærter, majs, gulerod. Godt kogte pastaskruer, kogte kartofler, rød peberfrugt, agurk, kartoffelbåde. Stykker af kød, start med hakket kød eller blødt kød - det vil sige stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), pølse, små stykker bacon og lignende. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt og friske bær i hånden. Køb meget gerne både jordbær og hindbær til ham. ½ bolle med smør, ost i stænger. Vand af kop.
Aften: Det samme som I spiser. Det er en god idé at give ham lidt sovs eller dressing på tallerkenen og forsøge at lære ham at dyppe f.eks. en kartoffelbåd eller en broccolibuket i sovsen og så spise af den. Giv ham også kartofler moset med lidt sovs og lignende, så han får lidt moset mad, men ved siden af skal han have mad som han kan sidde med i hånden og øve bide af. Vand eller et glas sødmælk af kop.
En portion frugtgrød med mælk på til dessert, vand af kop
Puttes til natten med amning eller flaske mme
Som du kan se så er det også vigtigt at du nu medtænker hvor meget mælk du giver. Det er vigtigt at indtaget holdes på max 500ml dagligt alt incl. Det vil sige både det han evt. får fra dig eller flaske, mælk af kop og via maden, tykmælk osv. Alt for meget mælk tager også appetitten og gør børn dovne - man taler nogle gange om mælkedrankere og den overvejelse er du også nødt til at have med.
Teorien om at drenge hyppigere er mundmotorisk dovne end piger tror jeg ikke på:o) Men at din søn har temperament og egen vilje, det lyder rigtigt!
Og til sidst - hans tydelige morsyge i øjeblikket hører alderen til og det er vigtigt at du forsøger at give ham så meget fysisk kontakt som muligt. Du skal se det som at jo mere du kan tanke hans depot for nærhed op, jo mere han har at tære af, jo lettere vil han kunne være lidt alene igen:o)
Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske