Svar: Mad og spisevaner
27. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Gry
Dejligt at høre at det går så godt og at din datter nu så småt er igang med mere rigtig mad:o)
Nu hvor hun er blevet 9-10 måneder gammel, så er det vigtigt at du skærer mælkeindtaget yderligere ned. Det vil være rigtig fint, hvis du kan begynde kun at tilbyde hende 2 flasker mme dagligt ialt 400ml, som vil være den mængde hun har behov for indtil hun er 12 måneder. I denne alder skal hun til at stoppe med sutteflaske.
Du kan naturligvis overveje om du vil bibeholde de 3 flasker dagligt, men i givet fald vil det så være godt at skære ned på indtaget i hver flaske, så hun tidlig morgen og inden middagslur kun tilbydes 100ml af gangen. En anden mulighed er at fjerne den tidlige morgenflaske og starte dagen med grød i stedet for mælk. Det kunne sandsynligvis give lidt mere appetit til morgenmaden.
Det er rigtigt at børn ikke skal have for meget salt men lidt er okay og hvis I spiser almindelig krydret mad, så må hun gerne få dette. Det vil sige, karry, timian, oregano, basilikum, hvidløg, almindelige løg osv. som vi ofte krydrer med - det må hun meget gerne få. Hvis I en dag skal have noget mindre børnevenligt, så vil det være rigtig godt at give hende en middagsret på glas, fordi et er tilpasset præcist hendes behov.
Alt behøver ikke være hjemmelavet eller hjemmebagt og du må således gerne købe f.eks. boller til din datter. Når du vælger brød skal du vælge brød som er lidt groft i det, men uden hele kerner. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallen kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner. Du kan mærke når du holder brødet i hånden at det er tungere. Tjek også indholdsdeklarationen for kostfibre. Blandt andet schulstad laver fiberholdige gode boller til børn (og voksne:o))
Du må gerne lave alle slags saucer (dog ikke lige whisky og rødvinssauce...:o) men din datter må gerne få lidt almindeligt krydret sovs på sin mad. Til børn kan en ren smørsovs også være godt eller tomatsovs er en mulighed.
Med hensyn til at spise selv, så er hun jo i en alder nu, hvor hun naturligt undersøger maden, tager det i munden, spytter det ud, kigger på det og putter det i munden igen og et eller andet sted skal hun have lov til at lave denne udforskning. Men samtidig har hun også en alder, hvor hun jo også undersøger, hvad det gør ved jer op her begynder så småt at komme lidt opdragelse ind i billedet.
Det kan være svært at skelne, men I skal prøve at vurdere hvornår det er undersøgelse af maden og hvornår det er leg med maden. Leg med maden er når hun ikke er mere sulten og derfor begynder at smide med den i stedet for at komme den i munden og her skal I fjerne enten hende eller tallerkenen og måltidet er færdigt.
Når hun undersøger maden og øver sig, forsøger at kunne ting selv, gerne vil lære osv. så må I gerne motivere hende til at gøre det I gerne vil have hende til "ind i munden skat, maden skal ind i munden", ligesom I også kan forsøge at opmuntre hende til at prøve med f.eks. en gaffel.
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06/07: Starter dagen med havregrød, vand eller mælk (sødmælk eller mme) af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt i hånden.
Puttes til formiddagslur med 100ml mme
Frokost 11.30: Rester fra aftensmaden som nu og det er fint at hun gerne vil have små forskellige bidder. Forsøg med lidt brødhapsere, hvis hun er interesseret. Kogte ærter, majs, gulerod, stykker af rød peberfrugt, avokado og lignende, pastaskruer, stykker af frikadelle mv.
Puttes til middagslur med 100ml mme
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød eller en gang imellem tilbyde lidt tykmælk, A38 eller neutral yoghurt (3,5%) med lidt frugtmos, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellige slags. Evt lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med 200ml mme eller vælling 19.30
Med hensyn til idéer til børnemad, så kan du købe forskellige kogebøger med opskrifter. Det er dog sådan at hun jo nu kan spise stort set det samme som I andre og derfor skal maden bare tage udgangspunkt i dette og naturligvis serveres i en konsistens som hun kan kapere. Og så må du meget gerne supplere med middagsretter fra glas en gang imellem, hvis du synes det giver større variation. Jeg møder f.eks. tit familier der siger at de køber retter til deres børn netop for at sikre barnet større variation - fordi de som forældre ofte ikke spiser varieret nok ...
At studere glassene i butikken kan ofte også give inspiration til hvad man egentlig kan servere ....:o)
Rigtig meget held og lykke, håber du her er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske