Svar: Hvilket mærke mme?
27. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Vi har især 3 store producenter af modermælkserstatning i Danmark. Det er Hipp som laver produkterne af samme navn, det er Beauvais, som laver produkterne Allomin og det er Nestlé der laver produkterne Nan.
Alle produkter er lige gode, de opfylder alle de kvalitetskrav der her i landet stilles til modermælkserstatning og man kan roligt give sit barn et hvilket som helst af disse.
Producenterne sælger dog deres produkter under nogle forskellige ting.
Hipp, er især kendt for det økologiske. De laver Hipp modermælkserstatning der kan gives fra fødslen og Hipp tilskudsblanding, der kan give fra barnet er 6 måneder (dette fordi amning anbefales til 6 måneder).
Beauvais har lavet en serie. Der er den blå allomin, den gule allomin og den grønne allomin. Den blå er en almindelig modermælkserstatning som kan gives fra fødslen. Den gule kan gives til de meget sultne børn fra 2 måneder og den grønne anbefales til børn med problemer med forstoppelse. Man kan godt blande disse produkter, således at nogle børn får blå allomin men så får de så f.eks. 2 flasker grøn allomin dagligt fordi det hjælper til at maven holder sig igang.
Nestlé har i forhold til sunde og raske børn produkterne Nan og Nan H.A. Nestlé har for at få sammensætningen af mme til at ligne brystmælk mest muligt nu tilsat flerumættede langkædede fedtsyrer i deres mme. Nan kan gives til alle børn og Nan H.A. anbefales til børn med allergi og børn med tendens til forstoppelse.
Alle modermælkserstatninger smager forskelligt og nogle børn kan bedre lide det ene end det andet. Man er derfor et eller andet sted nødt til at give barnet, det som barnet helst vil have ... men ellers er det et spørgsmål om at du køber det du mener dækker jeres ønsker og behov bedst.
Jeg håber ovenstående er nok viden til at gøre et valg ... Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske