Brev:
Problemstillinger om søvn og mad - 6 mdr.
27. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Problemstillinger om søvn og mad - 6 mdr.
Hej Helen.
Jeg undskylder på forhånd hvis det her bliver langt og forvirrende:)
Det drejer sig om min 6 mrd gamle datter Ronja.
Vores første og største problem er søvn om natten! Dernæst mad, men måske hænger de to sammen?
Ronja bliver puttet ved 19 tiden, det tager som regl en times tid, ind imellem med skrig og skrål, men for det meste ligger hun bare og pludrer. Når vi så går i seng ved 22-23 tiden ammer jeg hende. Derefter vågner hun gerne hver 2-3 time og vil ammes. Nogle gange spiser hun noget, andre gange meget lidt. Vi har prøvet ikke at lægge hende til men det resulterer i: a) at hun vågner op og begynder at ligge og pludre og RÅBE - gerne i en times tid eller b) at hun begynder at skrige.
Derfor har vi indtil nu valgt den lette udvej - lægge hende over til mig hvor hun ammes og falder i søvn og derefter bliver lagt tilbage i egen seng. Hun sover i sin tremmeseng i vores soveværelse, og jeg overvejer stærkt om hun mon skal ind på sit eget værelse og sove - men hvis hun fortsat vågner så ofte vil det jo blive et rent helvede at skulle derind hele tiden, og det har vi ikke haft mod på endnu. Men jeg kan da se at hun vågner lidt når vi går i seng så det er ikke udelukket at vi også vækker hende lidt om natten..? Det skal lige siges at hun, da hun var 3-4 mrd gammel, kunne sove i op til 10 timer i træk om natten uden mad, så vi er lidt kede af denne drejning, der har varet i et par mrd nu!
Som sagt virker hun ikke rigtig sulten om natten - jo hun spiser da lidt men ikke noget særligt. Vi har prøvet at tilbyde vand, men det resulterede i skrig og skrål. Vi har prøvet at give flaske med MME (da det skulle mætte længere) og vælling når vi går i seng, men hun vil ikke tage det, hun accepterer kun bryst!!
Vi begyndte derfor at give skemad da hun var ca 4.5 mrd men det lader ikke til at hjælpe det store. I starten fik hun udelukkende kartoffelmos, og det kunne hun godt lide - men nu vil hun ikke have det længere - måske er hun træt af det?
Her er vores daglige skema - sådan plus minus:
06: vågner, og ammes eller får enten havregrød/øllebrød med vand til (spiser kun en lille potion)
07: puttes i barnevogn (sover ½-1½ time)
09: ammes
10: puttes i barnevogn (sover ½-1½ time)
12: Får enten grøntsagsmos (normalt gider hun ikke dette, så det er nærmest smagsprøve) eller øllebrød (dette kan hun godt spise næsten 1 potion af). Derefter ammes
13: Puttes i barnevogn (sover 1-3 timer derefter ammes)
15: Ammes hvis hun ikke sover
16: Puttes i barnevogn (sover ½-1 time denne lur springer hun af og til over)
18: Risgrød spiser 1 potion m vand, derefter ammes
19 Putning påbegyndes
Det skal lige siges, at det også sker at hun vågner allerede kl 4:( Og er frisk og frejdig, i en times tid hvorefter hun så kan puttes i vognen.
Vi har valgt at give hende risgrød (købe) om aftenen, da det er det hun helst spiser og vi ser meget gerne hun er mæt til natten. Jeg har prøvet flere forskellige slags grøntsagsmos: ærter, majs, frost-blanding, kartofler med brocolli eller gulerødder mv., altid med MM i.. Men hun gider det ikke rigtig. Jeg er klar over at det ville være bedst med grøntsagsmos om aftenen, da det jo ligner vores mad mest, men når hun ikke gider det og derved kun spiser meget lidt får hun jo ikke den bund til natten som vi ønsker :(
Hun får frugtmos (ikke kogt) men blendet eller most frisk frugt - det kan hun godt lide.
Et andet spørgsmål er hvad jeg mon ellers kan give hende af mad. Hun er ikke god til klumper mv, der hoster og sprutter hun, det skal gerne være helt fri for klumper. Jeg er bange for at det er fordi hun har fået smag for det søde at hun pludselig ikke vil tage grøntsager - på den anden side spiser hun gerne øllebrød uden sukker eller frugt i, og det er jo ikke specielt sødt? Skal hun begynde at have kød nu, eller er det for tidligt? Hvis ja, skal jeg så blende det - ellers tror jeg ikke hun vil tage det?
Hun vil som sagt heller ikke tage MME - vi har prøvet både hipp og nan, og vi har prøvet med en blanding af 50/50 MM og MME - men næææ det gider hun ikke kun den ægte vare gælder! Men det er lidt et problem, da jeg så er nødt til at være der hvis nu hun ikke vil tage grøden mv, og jeg tænker også hvis hun nu skal passes.. Jeg ville gerne hvis hun ville tage MME men der er måske nogle børn der bare ikke kan lide det?
Jeg håber du forstår vores problemstilling og kan hjælpe os :)
På forhånd tak