Svar: Motorik og klapvogn
27. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din datter er helt alderssvarende motorisk. Hun kan jo sagtens trille fra mave til ryg og omvendt, hun synes bare andet er mere spændende, hun løfter sine fødder op og bider i sine tæer, hun rækker bevidst efter legetøj og skifter hånd og putter i munden - det er rigtig fint.
Lige nu bruger hun måske lidt mere energi på det verbale, øver lyde, høje skingre lyde og dybe lidt brummende lyde og hun begynder sandsynligvis også at bruge sine læber til at lave lyd med. Så er det der hun bruger sin energi lige nu og det er helt okay.
Med hensyn til klapvogn, så lyder det som en rigtig fin vogn i har købt, det er super med den indstillelige ryg og den må hun gerne sidde i. De fleste børn vil i 6 måneders alderen godt kunne sidde rigtigt op kortvarigt, f.eks i en høj stol, når de skal have skemad. Du kan se at ryggen er rank og når barnet lidt senere krummer i ryggen, begynder at falde til siderne eller frem, så er det tegn på at barnet er blevet træt i ryggen og ikke skal sidde mere, men derimod lægges ned på maven. Det er i maveliggende stilling at ryggen styrkes.
Du kan således ikke forvente at din datter i en alder af 6 måneder vil kunne sidde frit på gulvet uden at falde. Hun mangler stadig styrke nok til at kunne dette og hun har endnu ikke udviklet sine faldreflekser, som gør at hun kan tage fra med hænderne, hvis hun falder til siden.
Klapvognen er derfor fin, hun kan sidde med lidt støtte, kigge på verden og blive lagt ned, når hun har brug for hvile.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske