Svar: Står alene med natteroderiet
27. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Er jeres datter nogen sinde blevet tjekket af en øre-næse-hals-læge? Jeg spørger fordi jeg synes det er vigtigt at udelukke at hendes protester mod at falde i søvn og sove uroligt og med mange opvågninger skyldes øreproblemer, hævede polypper eller andet. Det lyder jo som om at hun heller ikke om dagen sover længere sammenhængende lure og jeg synes det ville være en god idé at I fik hende tjekket, for en sikkerhedsskyld. Samtidig kunne øre-næse-halslægen jo så vurdere hendes stramme og forkortede tungebånd...:o)
Med derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I kunne begynde med 4 måltider skemad dagligt og derudover lidt mellemmåltider, hvor hun får lidt brød og lidt frugt i hånden. Jeg synes også det vil være en god idé at indføre en godnatflaske om aftenen, da hun jo gerne tager flaske og så gøre den til en del af putteritualet.
Jeg tænker også at der naturligvis sagtens kan være noget separationsangst inde over og at I derfor må overveje, hvorvidt det er den rigtige løsning at gå til og fra, som I forsøger eller om I i stedet skulle forsøge at blive hos hende, når hun skal sove og med fysisk kontakt og nærhed få hende til at overgive sig til søvnen. For mig at se er det givet rigtig godt ud at bruge 15 minutter med at sidde hos barnet og hjælpe det til at sove, fremfor at bruge 1-1½ time på at rende frem og tilbage fordi man ønsker at barnet skal falde i søvn selv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes
Morgen 8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ banan eller anden frugt, det kan være frugtmos eller frisk frugt i hånden. Vand af kop
Puttes til middagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden, det kan også være et glas babymad til børn på 7-8 måneder. Ved siden af forsøge med lidt brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, sildepostej, makrel, torskerogn, tun, smøreost, avocadomos, broccolimos osv. Tilbehør af agurkeskiver, rød peberfrugt og lignende som hun øver sig med at sidde med i munden. Vand af kop
Puttes til middagslur med amning eller flaske i håb om at hun så kan sove lidt længere. Puttes mellem kl. 13-14
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, ½ bolle med lidt smør at gnaske i, frisk frugt i hånden, vand af kop
Springer powernap over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det kan være ris med lidt sovs, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat, indmaden af en frikadelle osv. Der skal både være mod og mad i stykker. I hånden kan hun få en kartoffel, kartoffelbåd, små kogte blomkål og broccoli buketter og lignende at øve sig på. Hvis I får noget, som ikke er børnevenligt, så skal hun have babymos fra glas. Det er ernæringsmæssigt i orden og vigtigt for hende vægtøgning.
Vand af kop
Puttes til natten med amning og/eller flaske mellem 19-20
Sen aften 23-24: Amning eller flaske
Nat 24-06: Sover uden mælk
I skal være opmærksomme på at jeg i denne plan har fjernet mme af kop i løbet af dagen. Jeg synes at I i stedet skal tilbyde vand af kop og hvis hun skal have mme så skal det være af flaske inden hun f.eks. sover middagslur eller inden putning om aftenen fordi den mængde hun indtager forhåbentlig så vil påvirke hende til at sove lidt længere. Samtidig tænker jeg at mme sammen med maden tager lidt af appetitten og gør at hun så ikke spiser så store portioner.
Fordelen ved at give en flaske inden sengetid er at I så kan starte med at putte hende i sengen med flasken og dermed undgå at hun skal flyttes, når hun først er lagt i seng. Det er der hun skal finde roen, det er der hun skal falde i søvn. Nogle forældre vælger at fjerne tremmerne fra sengen og sætte barnesengen sammen med dobbeltsengen. På den måde har man mulighed for at putte hende i egen seng og lære hende at sove der, samtidig med at man kan være ved siden af, holde hende i hånden og som sagt give hende en flaske.
Jeg håber alle mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske