Svar: Søvn og gråd - 10 mdr.
27. maj 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Jeanette
Det er naturligt at din dreng i forbindelse med RS virus og sygdom i øvrigt har søgt brystet mere og haft behov for ekstra tryghed. Oven i denne perioder er så nu han aktivitet og øven på at bevæge sig rundt i verden og han øver sig ikke kun om dagen, men også om natten når han skal sove. Det er derfor rigtig svært for ham at finde roen og slappe af.
Samtidig med det bliver han jo også mere og mere bevidst og han viser mere og mere egen vilje. Han ved endnu ikke at I er inde i stuen og det betyder at han godt kan føle sig forladt når I går. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de rigtigt begynder at forstå dette. Men han kan godt mærke behovet for at lege mere, vil ikke have at dagen slutter nu osv. og det kan han godt protestere over.
Derfor er det utroligt vigtigt at I forsøger at vurdere, hvad hans gråd skyldes. Hvis han græder fordi han er utryg, føler sig alene og forladt, når I går, så er det meget vigtigt at I ikke går fra ham, men sidder hos ham til han falder i søvn. Modsat, hvis han græder af protest over at dagen slutter og at han ikke kan få lov til at lege, så er det fint at gå til og fra.
Umiddelbart så lyder det hos jer som om at han lige nu har ekstra meget behov for tryghed og det lyder også som om at amningen er en vigtig del af det. Derfor tænker jeg at du måske skulle lade ham blive ammet aften og sen aften, hvis det er det han har behov for og så overveje om det er morgenamningen du skal droppe og så i stedet starte dagen med morgenmad...
En plan for dagen kunne så se således ud:
Morgen 7-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frugt (frugtmos eller frisk frugt i hånden)
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, avokadomos, broccolimos eller anden grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg, sildepostej, makrel, tun, rogn osv. Ved siden af små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, og kogte ærter, majs og gulerod, så han kan øve sit pincetgreb. Vand af kop
Puttes til middagslur mellem 13-14
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, friske bær eller lignende, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, 1 banan eller anden frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Det er fint, hvis noget af maden er moset og andet er i stykker, mos f.eks. kartofler med sovs og giv så frikadellen i stykker ved siden af. Vand eller sødmælk af kop.
Evt en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en portion grød, så I er sikre på at han ikke er sulten om natten. Jeg synes det er vigtigt at han starter med at blive tilbudt det samme som I spiser. Han har alderen til at spise familiemad og det skal han. Men hvis han så ikke har spist nok af det, så kan han tilbydes noget andet inden sengetid.
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter til næste morgen.
Hvis du oplever at din dreng er i stand til at indtag mad nok trods 3 amninger dagligt, så må du naturligvis gerne amme ham de 3 gange. Det er et spørgsmål om hvad der fungerer bedst. Din dreng kender jo ikke klokken og forstår naturligvis ikke hvorfor han ikke må kl 24, men gerne må kl 06 .... Det kan derfor gøre det nemmere at amme en ekstra gang sen aften og så stå op, når han vågner tidlig morgen ...
Hvorvidt I skal tage ham ind i jeres seng om natten afhænger helt af hvad der fungerer bedst. I princippet er der jo ikke noget i vejen for at han får den tryghed der og det er okay. Jeg tænker dog at hvis det allerede er midnat han vågner, så vil det være en rigtig god idé at amme ham der og putte ham tilbage i egen seng, så han ligesom lærer at det er der han skal sove. Der er for mig at se lidt forskel på om det er kl 24 eller 05 han kommer ind,- også selvom han ikke selv kan klokken:o)
Prøv at blive siddende hos ham om aftenen, eller læg dig med ham og am ham når han skal sove. Jeg tænker om det måske vil være mest trygt og rart at du ammer ham og han lige nu får lov til at falde i søvn i din seng og sover der. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan falde ud af sengen og så når han vågner igen efter 4 timer, hvor du selv er på vej i seng, ammes igen og så derefter puttes i egen seng, hvor han så skal sove til næste morgen tidlig. Jeg tænker om man mon kan flytte rundt og gøre modsat det du gør - så han starter i jeres seng, men slutter i sin egen...
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske