Brev:
Sutter konstant på sine fingre
29. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Sutter konstant på sine fingre
Hej Helen.
Først vil jeg lige takke dig for en super hjemmeside. Hvis du vidste hvor meget jeg har gjort brug af den og har fået mange gode fif – det er bare guld værd og nu hvor min sundhedsplejerske har strejket i snart 2 måneder har jeg meldt mig ind her!
Jeg har et spørgsmål til dig vedrørende min søn på 17 uger. Han har helt fra fødslen af været en stor dreng vejede 4760 g og 57 cm ved fødslen. Nu vejer han 8,4 kg og er 70 cm lang – som sagt en stor dreng :) Dette har også resulteret i at jeg kun har kunnet amme ham de første 2 måneder, hvilket var lidt af et nederlag for mig!
Jeg er for ca. 3 uger siden begyndt at give ham grød, da han er meget sulten. Jeg ved godt at det er meget tidligt og som sygeplejestuderende er jeg også bekendt med at babyers mave-tarm system, samt nyrer ikke er udviklet til at de skal starte op med skemad før de er 4 måneder, men min søn er jo på størrelse med en på 6 måneder og da han er meget sulten valgte jeg at starte ligeså stille op (havde jo ingen sundhedsplejerske at rådfører mig med).
Han har altid spist hver 3 time hele døgnet rundt (også om natten) og han spiser mellem 180 – 200 ml, på det sidste har han ofte spist omkring 250 ml, så det bliver jo til meget i løbet af dagen. Selvom jeg er startet med grød så tidligt er det faktisk gået over alle forventninger. Han har for starten af været glad for grøden (risgrød og hirsegrød) og har også spist kartoffelmos med grønsager med stor appetit. Han har været rigtig god til at spise grøden og fører tungen tilbage. Hans mave har også klaret det fint – ingen hård mave som mange døjer med i starten!
Og efter han er begyndt at få kartoffelmos om aftenen er han også begyndt at sove meget bedre om natten – han sover nu 6-7 timer i træk, så han sover jo tydeligvis bedre efter han får noget mad som mætter ham mere. Så selvom jeg er startet op lidt før syntes jeg at det er gået ok! Dog er skemaden de sidste dage endt med at min søn bliver meget hidsig og græder. Han spiser et par skefulde og begynder så at græde lige indtil at han får hans tommeltot ind i munden, men så snart jeg fjerner hans tommeltot igen bliver han igen meget sur. Så til sidst ender det med at jeg må give op og give ham en flaske (skal siges at han får hans grød på samme tidspunkt som han altid har fået).
Generelt er han begyndt at sutte rigtig meget på hans tommeltot og fingre og han har altid været rigtig glad for at ligge under hans aktivitetstæppe og slå til legetøjet, men på det sidste er han bare begyndt at ligge sig om på siden og kigge ud i luften, mens han sutter på sine fingre! Har selv overvejet om det evt. kunne være tænder, men han har savlet og suttet på finger i lang tid, men på det sidste har det bare taget til og ender nu med at han ikke vil have sin grød. Ved ikke hvorfor han gør det og hvad det kan være tegn på..??
Til sidst har jeg også lige et lille spørgsmål mere. Er det i orden at min søn opholder sig meget udendørs?? Min mand og jeg er meget ude mennesker og opholder os meget udendørs. Indtil videre har han været meget med udenfor i hans barnevogn, men vi har overvejet at købe en kravlegård som skal stå fast ude på terrassen under parasollen, således vi kan være så meget udenfor så muligt er igennem sommeren og ved at han ligger i kravlegården tænker jeg at han ikke får så meget træk som hvis han evt. lå på et tæppe ude på terrassen!
Det var vist alt for nu. På forhånd mange tak!
Venlig Hilsen
Camilla Q