Svar: Sutter konstant på sine fingre
29. maj 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla Q
Tak for dine pæne ord til mig omkring min brevkasse, dejligt at høre at du har kunne bruge den og nu har lyst til selv at stille mig spørgsmål:o)
Min umiddelbare tanke er at din dreng i kraft af sin alder, stadig forbinder det at spise med at skulle sutte. Selvom han mestrer teknikken flot med at føre skemaden med tungen tilbage til svælget og synke, så er det at sutte fortsat hans foretrukne spisemåde og derfor putter han naturligt fingrene i munden samtidig med at han får skemad.
Derudover så sutter børn jo på fingre allerede inde i livmoderen, det er helt naturligt for dem at gøre dette og det at sutte sætter også gang i tarmperistaltikken. Det hjælper således maden igennem systemet at sutte og netop det at sutte på fingre fremfor bryst eller flaske, hjælper jo maden igennem systemet ude at nyt fyldes på. Den samme effekt har naturligvis en sut.
Du skal naturligvis lægge mærke til om din dreng søger sin tommelfinger bevidst. I givet fald kan det være en rigtig god idé at lære ham at bruge en sut i stedet. Tommelfingeren er meget hård mod ganen og det er set at børn der sutter på tommelfinger i længere tid, kan få tandskader af dette. Samtidig sidder tommelfingeren jo ved hånden og er derfor let tilgængelig altid. Det er således ikke muligt at lære barnet at det kun skal sutte, når det er træt om aftenen - ligesom man kan gøre med en sut. En tommelfinger er således meget svær at vende barnet fra.
Du kan prøve at erstatte hans tommelfinger med en kold gulerod, det må han godt få selvom han ikke er ældre end han er. Måske vil han fint kunne sidde med en gulerod i den ene hånd og således acceptere skeen der kommer. Det at sutte på noget som smager af noget kan også være rart for ham. Mange børn vil også gerne have en ske i hånden, imens de mades med en anden ske, - det er også en mulighed.
Med hensyn til at være udendørs, så lyder det rigtig dejligt. Vi i Danmark kan jo rigtig godt lide frisk luft og især med det dejlige vejr vi har i øjeblikket er det jo skønt at kunne være ude. ... (siger jeg, som sidder her foran computeren :o))
Du skal naturligvis sikre dig at han ligger i skyggen og at han ikke får træk fra jorden. Det lyder som en udmærket idé med en kravlegård eller lignende, hvor han kan ligge lidt beskyttet og rart.
Rigtig meget held og lykke fortsat og held og lykke med uddannelsen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske