Svar: Soveproblemer part II
29. maj 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Måske jeg ikke har forklaret mig godt nok i mit sidste brev... :o)
Jeg ser jeres problem tosidigt. På den ene side er jeres drengs sengetid i øjeblikket sat for tidligt. Han skal først puttes, når han er parat - også selvom det først er klokken 22 og også selvom han i en periode skal nøjes med 8 timers søvn, som ja jeg ved det - er alt for lidt for ham.
Og det er korrekt at det i første omgang slet ikke vil påvirke tidspunktet han står op på og det er også korrekt at det så vidt muligt ikke skal påvirke hans middagslur. Han skal altså sove præcist som han plejer i løbet af dagen. Netop fordi han på den måde tilsidst vil begynde at mærke hvad det vil sige at være træt og derfor fornemme behovet for at være i sin seng. Det giver ingen mening for hverken børn eller forældre at tvinge barnet til at blive i sin seng og forsøge at falde i søvn, hvis barnet føler sig fuldstændig vågen og hjernen er fuld af aktivitet - så får I ham ikke til at sove.
På den anden side handler det også om grænsesætning. "Jeg vil have et glas vand", "jeg vil have en historie mere", "far skal komme og kysse godnat", "syng en sang", "jeg skal lige fortælle dig noget", "mor skal gå", "far skal gå" osv. osv. Det er helt naturligt at børn især mellem 2½-4 år gør alt hvad de kan for at holde på forældrene når de skal sove og det er enormt vigtigt at man som forældre melder klart ud, at man sætter grænser - hertil og ikke længere. Man skal sige det klart både verbalt og med sit kropssprog, så barnet ikke er i tvivl om at man faktisk mener barnet skal sove nu.
Mit råd til jer er derfor at I for det første arbejder på at ændre på puttetidspunktet om aftenen - jeres dreng skal først puttes når han er træt og i stand til at falde i søvn. Det er når søvntoget kører forbi at man skal springe på - at stå på perronen og vente på det kommer er stressende. Hvis I putter ham på det tidspunkt hvor han er parat, så vil det også være meget nemmere at holde fast i de regler der er - "jeg er lige her, du skal lægge dig og sove", hvorefter han så vil falde i søvn.
I skal altså ikke putte ham før de 2-2½ time er gået, hvor han er parat og så skal I blive hos ham det kvarter det tager for ham at falde i søvn. Når han bliver puttet for tidligt, så har han alle mulige krav, der skal ske en masse, han vil lege, have historie, have vand osv. enten farer i frem og tilbage og hvis ikke I gør det, så er det helt naturligt at han står ud af sengen og kommer ind til jer. Derfor skal han puttes når han er træt nok til at falde til ro og derfor skal I blive hos ham de 15 minutter det så tager for ham at falde i søvn.
Håber dette sammenholdt med mit tidligere svar, giver lidt klarhed:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske