Svar: Grød og mos - 6 mdr.
29. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Nu hvor din dreng er 6 måneder gammel, så er det vigtigt at du begynder at tilbyde meget mere variation. Det vil sige forskellige typer af grød, - risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, havregrød, øllebrød og flerkornsgrød.
Du må meget gerne variere så han får to forskellige grødtyper i løbet af dagen, men som udgangspunkt skal han så ikke have grød mere end 2 gange dagligt, resten af dagens måltider bør være grøntsagsmos.
Du kan variere smagen af grød ved at bruge forskellig slags frugtmos som topping og det kan være hjemmelavet mos eller købt mos på glas - du kan lave mos af alle slags frugter, koge det eller evt. rive det frisk ned i grøden. Du kan også lave mos af alle mulige forskellige slags bær.
Du kan lave mos af stort set alle grøntsager og da det lyder som om din dreng ikke er så meget til kartoffel, så prøv at lave grøntsagsmos uden kartoffel. På nogle børn virker kartoffel kvalmende:o) Du kan lave mos af pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Det er godt at ham forskellige grøntsager netop også for at holde maven igang. De 4 sidste nitratholdige grøntsager må han meget gerne få - børn kan tit rigtig godt lide smagen af disse, men det skal være i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Kogt kød og fisk er en rigtig god idé at starte lidt op med nu, hvor han er 6 måneder gammel. Især hakket kød er godt at starte med: Kylling, kalkun, gris, kalv, lam, okse, and osv. og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan også give ham indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) og generelt er det en god idé at lade ham få mad, som tager udgangspunkt i den mad I voksne spiser. Det betyder faktisk at hvis I en dag får millionbøf eller bolognese, hvor kødet har stået og småsimret i sovs, så må han gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
Fisk er især laks, sild, makrel, rødspætte, torsk. Det kan på samme måde laves i ovn eller koges - du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk.
Det er en god idé at holde portions størrelserne så små at der fortsat er plads til mælk i maven. Du skriver at du ammer og jeg ved også at du giver lidt mme. Ved siden af skemaden er det dog en god idé at tilbyde vand af kop, så han lærer at drikke dette og ikke altid kun drikker mælk.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Grød med frugtmos, vand af kop
Formiddag: Lidt frisk frugt i hånden at sidde med, vand af kop
MME eller amning og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes lidt agurkestænger, brødskorper eller lignende i hånden.
MME eller amning og puttes til middagslur
Eftermiddag: MME eller amning, lidt frugtmos eller frisk frugt i hånden.
Powernap springes evt. over
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, brødskorper, agurkestænger eller lignende at sidde med. Vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes eller MME
Nat: Så vidt muligt ikke længere behov for mælk.
Husk at hvis din dreng ikke får mindst 400ml mme dagligt, så skal du give ham jerntilskud.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske