Svar: Sovetider
29. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Jeg synes ikke du skal give din datter hverken skemad eller vælling når hun kun er 13 uger gammel, det er langt bedre at forsøge at sætte hendes indtag af mme op. Det lyder også helt alderssvarende at hun netop i denne alder har et appetitspring, hun er en stor pige og netop ved at sove mere kortvarigt, være lidt mere pylret og søgende, så tilbydes hun naturligt hyppigere mælk. Hun sender disse signaler selvom hun får flaske - den hyppige spisning ville normalt øge din mælkemængde.
Derfor synes jeg du skal forsøge om du kan holde fast i at give hende mad ca hver 3-3½ time og så tilbyde hende lidt ekstra mælk hver gang.
Når det er sagt, så tænker jeg også at det er helt normalt for hendes alder at hun pludselig korter meget ned på sin søvn om dagen. Hun er så stor nu at hun naturligt begynder at interessere sig mere for verden, hun fornemmer klart det rum hun er i, om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede og hun suger alle indtryk til sig.
Det virker som om at hun ikke vil gå glip af noget og derfor sover hun flere små lure, powernapper pludselig mere end tidligere og det er helt okay. Hun sover jo godt om natten og lyder til at trives generelt, så det er en periode I skal igennem.
Prøv om du kan holde dig til at hun skal sove 3 gange dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur og se om du så ikke igen kan holde en nogenlunde fast og regelmæssig rytme. Som udgangspunkt synes jeg ikke du skal vække hende, når hun sover godt. Hun lyder jo til at være god til at selvregulere sit søvnbehov, så når hun sover mindre nogen tider, så sover hun længere på andre og den fleksibilitet må der være.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske