Brev:
Hvad er det lige han må spise nu?
30. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Hvad er det lige han må spise nu?
Hej Helen.
Jeg er kommet i tvivl om præcist hvad Anton må få at spise nu, hvor han efterhånden er 6½ måned. Det er jo 5 år siden af hans storebror var på den alder, og meget har vidst ændret sig??? Og i øvrigt kan jeg næsten ikke huske, hvornår han begyndte at spise de forskellige ting.
Anton er efterhånden er stor knægt, som ved hans 5 mdrs. undersøgelse vejede 9,5 kg og var 73 lang, så der skal jo noget mad til at holde ham kørende :o)
Som hovedregel vil han helst have mad han kan tygge i, dvs kun let moset grøntsager og bondebrød - men hvornår forventes det at han kan blive mæt af bondebrød? Han kan snildt spise et halvt stykke, og han virker egentligt ikke mere sulten bagefter. Han starter i dagpleje mandag, hvor jeg regner med at han må få bondebrød til frokost. Men skal hun supplere ham med en flaske inden han bliver lagt ud for at sove?
Han elsker sovs på sin grøntsagsmos, men jeg er i tvivl om hvor meget af vores mad han må smage på... Den anden aften fik han blendet høns i asparges ovenpå hans grøntsagsmos - og det var et kæmpe hit. Karrysovs har han også smagt lidt af, det var også noget han syntes godt om, men jeg turde ikke give ham så meget, da jeg var i tvivl om hvorvidt han egentligt må spise det.
Jeg er også i tvivl om hvorvidt han må drikke en smule alm. mælk til hans mad. Han drikker fint af et alm. glas og kan snildt drikke omkring 1 dl. under et måltid.
En anden ting, som jeg tænker meget på er at han stadigvæk raller en del. Jeg vil så gerne have ham til at hoste, så det kan gå væk - men det er jo ikke sådan ligetil. Hosten kommer faktisk først tit når han sover. Han var jo meget snottet de første måneder af hans liv, men det virker han ikke til at være nu. Min egen læge siger også at det bare er løst slim der sidder der, og jeg fik på et tidspunkt noget flydende salbuvent til at løsne op for det.
Han er ikke supervild med at ligge på maven, han kan vende sig begge veje - men hvis han får sig vendt om på maven, så bliver han så rasende at han ikke kan vende sig om på ryggen igen. Min veninde siger, at det kan skyldes at han får svært ved at trække vejret pga. al den slim, når han ligger på maven - ved du om der kan være hold i den påstand???
Ligeledes synes jeg stadig at han har tendens til at blive blå mellem mund og næse engang imellem, men min læge siger at sålænge der ikke er noget at høre på ham, så er det ok.
Jeg kan jo også se at han trives og vokser ganske fint, så egentligt er det ikke noget der bekymrer mig så meget mere. Men jeg er bare begyndt at tænke på om det måske kan skyldes astamtisk bronkitits, altså al hans rallen, hoste, manglende lyst til at ligge på maven og blåfarvning...
Et sidste spørgsmål er mht. hans babygynge, som vi lige har sat op i haven i sidste weekend... Den er et kæmpehit - og han bliver sindssyg gal, når vi vil tage ham op. Men hvor længe må han egentligt sidde i den??? Vi købte den først da storebror var 9 mdr. så han fik vidst bare fuld skrue indtil han ikke gad mere.
Tusind tak for din hjælp :o)
Mange hilsner fra
Tine