Brev:
Ingen madglæde
30. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Ingen madglæde
Hej Helen.
Jeg har den dejligste datter på 9 mdr. Den eneste udfordring vi har, er maden. Hun har simpelthen nærmest ingen madglæde.
Mit forsøg på kostplan ser ud som følger:
06:30 Godmorgen
07:15 Grød med most frugt (mellem 0,5 og 1 dl) og vand i glas
08:00 – 09:30 Lur
11:30 Rester fra aftensmad – ender dog typisk med grød (1 dl). Mme i kop (1dl) og vand.
13:00 – 14:15 Lur
15:00 Frugt og flaske (1,5 dl)
18:00 Børnevenlig familiemad – tager smagsprøver – spiser sig typisk mæt i grød. Vand i glas.
19:30 Flaske (1,5 dl) og godnat
23:00 Flaske (2 dl)
Alle måltiderne starter næsten med, at hun sættes i højstolen med et stykke brød e.lign. og ser på, at jeg laver maden klar. Hun er vældig glad og tilpas i stolen generelt. Brødet spises der lidt af, men ikke i store mængder, så hun er altså ikke blevet mæt. Dernæst sætter jeg musik på, giver hende hendes egen ske og så går vi i gang…. Hun er måske engageret omkring de 2 første skefulde og så starter den helt store underholdning fra morens side:) Hun drejer nemlig hovedet væk fra mig og har fundet noget vildt spændende på den anden side.
Jeg sidder og småsynger, siger mmm-lyde mv og finder typisk en kasse eller noget, som jeg kan få hendes opmærksomhed med. Så kan jeg få lov til at putte skefulde i munden på hende, når hun sidder og er koncentreret af noget andet. Det er dog primært grød, at jeg kan give hende på den måde. ”Rigtig” mad er en del svære – der vil hun ikke åbne munden ret mange gange, så derfor giver jeg tit op og giver hende det grød, som jeg ved, at jeg kan få 1-1,5 dl ind af.
Hun får også grøntsager, frugt mm at lege med undervejs. Noget spiser hun, men hovedparten ryger på gulvet. Hvis det er store stykker, vil hun gerne gnave af det, men det er jo ikke store mængder, at hun får ned i maven. Jeg er alene med hende, men har altid dækket et hyggeligt bord og spiser også min mad, så forsøger virkelig at skabe en god stemning og som nævnt, er hun heller ikke ked af at sidde i stolen.
Tidligere gav jeg flaske til dessert efter morgenmaden, men det har jeg droppet for at forsøge at skabe noget mere appetit. Det sker dog bare ikke. Hun kan dog åbne munden og komme hen, hvis jeg har rent smør på skeen… hvorfor det er bedre end alt andet, ved jeg ikke.
Vægten har altid fulgt normalkurven, men nu er hun røget lidt under. Vejer små 9 kg og burde ligge på 9,2. Jeg føler dog ikke, at jeg kan tvinge hende til at spise mere end jeg gør. Hun er ellers glad og aktiv, så er ikke bekymret for, at der er noget alvorligt galt. Hun har aldrig haft en vilde madglæde efter skemad. Da jeg kun ammede gik det meget bedre.
Håber meget, at du kan hjælpe os, så hun kan få en god appetit.
Mange hilsner
Sarah og Pia