Svar: Ingen madglæde
30. maj 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Pia
Det er mit indtryk at man til småtspisende børn skal passe på med at servere mme af kop. Det at drikke mme til maden kan fylde så meget op at det fjerner appetitten og det er således bedre bare at give din datter vand. Modermælkserstatningen kan hun så få af flaske og da hun er meget småtspisende, så vil jeg sige at du nu skal forsøge med 2 max 3 flasker dagligt - i alt 400ml mme. Derudover skal hun som sagt have vand.
Det er fint at tilbyde hende grød men det er også vigtigt at hun får grøntsagsmos stadigvæk. Det kan fint være mos/middagsretter du køber på glas, som du f.eks. giver hende til frokost, om aftenen kan hun få mad som du selv spiser.
For at dække hendes mælkebehov yderligere så vil det være rigtig godt med en lille portion tykmælk om eftermiddagen. Du kan komme lidt reven æble på, lidt pæremos eller mose en banan ned i, du kan også komme lidt rugbrødsdrys eller hvad du nu synes på som topping.
Da hun godt kan lide smør, så vil det være en god idé at du smelter lidt smør til smørsovs om aftenen eller kommer små klatter smør på hendes grøntsager og kød så hun spiser det. Det er en fin måde at få hende til at spise på og samtidig får hun så lidt ekstra fedtstof.
Giv hende mad der skal spises med fingrene og med gaffel og giv hende også madstykker, som hun skal sidde med i hånden.
Hjemmebagte boller er skønt. Selvom du måske ikke synes du er den bedste til at bage, så prøv med havregrynsboller. Det er meget let:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Det vil være fint at tilbyde hende ½ bolle med smør og lidt ost som mellemmåltid.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 6: Forsøge med en flaske med 100ml mme. Det afhænger af om hun er i stand til at indtage 400ml uden dette tilbud. Samtidig tænker jeg at det kan være godt for hendes blodsukker at få en lille smule mælk tidlig morgen, dog ikke så meget at det mætter og tager pladsen væk fra morgenmad.
Derudover tænker jeg at du må kunne flytte hendes morgenlur så hun ikke bliver puttet helt så tidligt?
Morgen 7.30-8: Havregrød, flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Sover herefter morgen/formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og det er fint at servere lidt grøntsagsmos fra glas, så hun bliver fyldt lidt ekstra op. Giv hende også gerne små stykker frikadelle, kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod og lignende. Hold fast i at hun skal have grøntsagsmos og ikke grød ... Vand af kop.
Puttes og sover middagslur 13:00 – 14:15
Eftermiddag 14.30-15: En lille portion tykmælk med frugt, drys mv. ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop
Før aftensmad 16.30-17: En lille tallerken med lidt kogte ærter, majs, gulerod, stykker af agurk, rød peberfrugt, avokado og lignende, vand af kop
Aften 18-19: Udgangspunktet er det samme som du spiser, giv hende kartoffel moset med sovs, ris med sovs osv. som skal spises med gaffel eller ske og give hende så mad i stykker ved siden af. Lad hende få kartoffelbåde, grøntsager, stykker af frikadelle og lignende i hånden. Lad hende gnave af en brødskorper, laver du madpandekager, så må hun også gerne sidde og gnaske i sådan en.
Hvis hun har behov for at blive fyldt op med ekstra, så suppler evt. med en middagsret fra glas eller giv hende en en portion frugtgrød med mælk til dessert. Eller alternativt et godnatgrød, så hun sover godt.
Puttes til natten med flaske 150ml
Sen aften 23: Flaske 200ml
Prøv når du giver din datter mad at give hende en tallerken med lidt små stykker brød og kogte grøntsager ved siden af. Samtidig sætter du dig ved bordet og spiser din mad. Der skal ikke være alt for meget på hendes tallerken af gangen, så kan hun bedre koncentrere sig om at spise det der er. I takt med at du spiser din mad, så kan du naturligvis lade hende smage den, du kan smage lidt af hendes osv. og så supplerer du med grøntsagsmosen efterfølgende, hvis hun virker yderligere sulten.
Prøv at lade hende spise med fingrene eller prøv at lade hende spise med en gaffel. Begge dele mestrer hun fint nu og at spise selv er vigtigt for at udvikle pincetgreb.
Du skal ikke fokusere så meget på hvor små eller store mængder der glider ned. Du skal i stedet tænke at hun skal bibeholde lysten og interessen for at spise, at det skal være hyggeligt og dejligt og forbindes med noget rart.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske