Svar: Med på ferie
1. juni 2008
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Italien er et rigtig dejligt land at rejse i med børn. Maden er god og børnevenlig, befolkninger elsker børn og vejret er ofte fantastisk dejligt.
Hvis I skal flyve skal du være opmærksom på at din datter stadig er for lille til at trykudligne. Det hjælper her at give hende noget at drikke, så hun synker. Det kunne f.eks. være en brikjuice, hvis hun kan finde ud af at drikke af sugerør. Det må jo gerne være noget som er lidt mere interessant så hun rent faktisk gider drikke.
Derudover kan det være godt med lidt underholdning undervejs og det er uanset om man flyver eller kører i bil. Små pakker med små overraskelser er ofte godt til at få tiden til at gå. Det kan være en lille pakke rosiner eller lidt legetøj som er lidt spændende og nyt. Små ting i rygsækken der kan underholde lidt mere end bare 5 minutter. At få læst en historie, kan også være godt.
Når man rejser med børn skal det naturligvis være på børnenes primisser. Det vil sige at barnet skal have mulighed for at få sin middagslur, man bør være i skyggen midt på dagen mellem 12-15, hvor solen er skarpest og det er begrænset hvor meget og hvor længe man trods alt kan være i pool og tage solbad.
Solens stråler er skarpe og din datter skal derfor smøres ind i solcreme flere gange dagligt. Vælg gerne en faktor 20-30, evt. en sunblocker og gerne en vandfast solcreme uden parfume og konserveringsmidler. Matas solcreme har netop vundet testen Forbrugerstyrelsen Tænk har lavet.
Løst bomuldstøj på krop, armen og ben, sommer hat med skygge både ved pande, ører og i nakken er rigtig godt. En solparasol på klapvognen og en strandparasol ved vand eller pool. Vær opmærksom på at sand og vand reflekterer solens stråler og at jeres datter således skal have solcreme og lidt løst tøj på selvom hun sidder i skyggen.
Masser af væske, vand er den bedste tørstslukker og køb og brug altid vand fra flaske når I rejser. Pas på med isterninger hvis du ikke er sikker på at de er lavet med flaskevand. Køb frugt med skræl og skræl det selv - så er du sikker på at det ikke er vasket i urent vand.
Din datter kan med den alder hun har nu spise fuldstændig ligesom I andre.
Rigtig god rejse, håber I må få en rigtig dejlig sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske