Brev:
Hurtigt skiftende sovevaner
1. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hurtigt skiftende sovevaner
Hej Helen,
Oliver er nu blevet lidt over 4 mdr. og han begyndte at sove igennem ved 3 mdr efter han fik lidt grød.
Det varede dog ikke længe - ca 2 uger. Han begyndte at sove meget mere om dagen. Vågnede kl. 6, var træt allerede kl. 7 - hvor han sov 2-3 timer herefter var han vågen en time og sov en time resten af dagen. Fik aftensmad ved 17 tiden og blev puttet senest kl. 19
Nu er han gået over i den anden boldgade! Han vil helst slet ikke sove om dagen, hvilket jo giver lidt udfordringer med hans humør.
Han vågner kl. 5 sharp, får en flaske og sover igen til 6.30 - 7.00.
Ved 9 tiden bliver han lagt ud for at sove, men det tager meeeget lang tid før han overgiver sig og falder i søvn.
Han sover maks 1 time.
Så er han vågen til han får frokost kl. 12 - hér vil han slet ikke finde sig i at blive lagt hverken i barnevogn eller i sin seng uanset hvor træt han så er. Det eneste der duer er mors arme.
Hvis jeg prøver at lægge ham, når han er faldet i søvn vågner han straks og er i rigtigt arrigt humør. Her sover han ca 30 min - 1 time.
Ved 15.30-16.00 tiden er han igen rigtig træt - men det er jeg som regel også, så der tager jeg en lur samtidigt. Det er enten på sofaen eller i vores seng. Her sover han 1-2 timer.
Puttetid om aftenen er ca kl. 19 - 19.30
Hvor meget bør han egentlig sove i løbet af dagen?
Bør jeg gøre sovetiderne mere strukturerede?
Vi har et fast putteritual om aftenen, og han er aldrig i tvivl om at det er tid til at sove hele natten, bør der være noget lignende når han skal sove de andre gange i løbet af dagen?
Hvis vi aktivt skal skubbe sovetiderne lidt - hvor gradvist skal det så gøres?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Lena