Svar: Hurtigt skiftende sovevaner
1. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lena
Det vil være en rigtig god idé med lidt fast struktur, faste puttetidspunkter, tidspunkter at få mad på, flaske på osv. i løbet af dagen med den alder din dreng har nu. Samtidig skal du dog også tage hensyn til at han netop i denne alder vil begynde at sove kortere lure i løbet af dagen - at han lige nu vil opleve og ikke gå glip af noget.
Det kan godt være sådan at han i øjeblikket kun vil sove 4 timer sammenlagt i løbet af dagen og om natten så sove 10-11. Det vil være helt okay og samlet give et søvnbehov på 14-15 timer i døgnet hvilket vil være helt okay.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur kl ca 9.30-10 og sover her en times tid
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30-14 med en flaske mme.
Prøv at elevere ryglænet i hans barnevogn så han halvt ligger halvt sidder, lad ham ligge og kigge lidt ud på verden, så han bliver fyldt op med indtryk og tril ham så en tur. Når han er faldet i søvn kan du lægge ham ned og lade ham sove videre. Må her gerne sove et par timer, hvis han kan og vil. Sover han kun 30 minutter, så må det være sådan, så må du lægge dig med ham men prøv om han kan sove lidt længere her.
Sen eftermiddag 17: Flaske med mme og sover så her måske den ½ time, der er nødvendig for at få alle indtryk bearbejdet. Altså forsøge at bytte rundt på de to lure om eftermiddagen, så den længste ligger først ...
Aften 18: Grød med frugtmos, evt. forsøge med lidt grøntsagsmos som topping for at komme stille og roligt i gang med det. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske mellem 19 - 19.30
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Nat 23-24 til 05/06 sover så vidt muligt uden mælk.
Jeg håber at ovenstående tidspunkter giver dig en idé om hvordan du kan gøre sovetider og hele dagen mere struktureret. Det er fint med et fast putteritual og nogle gange virker det at overføre aftenritualet til dagen, andre gange er det bedre at gøre noget andet - f.eks. trille en tur vågen i barnevogne og først putte når søvntoget er ved perron :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske