Svar: Selvtillid og selvstændighedsalder
1. juni 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære bekymrede mor
Det du beskriver er helt naturligt. Børn vil ofte udtrykke "den er grim" om noget de har lavet, ofte for at blive bekræftet i at det synes vi bestemt ikke ... På samme måde som din datter sandsynligvis gerne vil have din opmærksomhed, når hun siger at hun ikke kan finde ud af tingene - hun beder om din forståelse og omsorg. Om din ros.
Man skal naturligvis overveje om der kan ligge noget andet i det hun siger. Her tænker jeg på at hun jo netop er begyndt i børnehave og børn kan jo nogle gange være meget hårde ved hinanden, når de vurdere f.eks. tegninger. Som 3 årig tegner man naturligvis ikke lige så fint som pigen på 5 år der snart skal i skole og hvis din datter sammenligner sig med hende, så vil hun måske føle at hun ikke kan noget som helst. Måske er der også nogle af børnene i børnehaven der har sagt til hende at hun ikke tegner pænt nok ...
Jeg mener det er vigtigt at man skelner mellem selvværd og selvtillid som er to vidt forskellige ting. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige de ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at klatre i træer, tegne, lave perlearmbånd eller andet, så har man selvtillid på disse områder. Selvtillid kan man også få, hvis man har følelsen af at have de rigtige ting, at have den rigtige kjole på, eller få den rigtige bamse i fødselsdagsgave.
Selvværd derimod handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde. Det er vigtigt at man er opmærksom på at at god selvtillid på forskellige områder ikke giver et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at I som forældre er bevidste om, at det at rose barnet kan give barnet masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke hendes selvværd. Der er forskellige måder at rose på og det er ikke alt ros der giver selvværd.
Når du roser din datters tegninger så prøv at tænke over at du skal rose processen og ikke det færdige resultat. Vi kan meget hurtigt komme til at sige "nej hvor er den flot", når de viser os en tegning og det siger vi igen og igen, hver gang en ny tegning er produceret. Men det er meget mere interessant og meget mere udviklende og styrkende for barnets selvværd, hvis man roser processen - "Sikke en flot gul farve du har givet solen, hvordan kan det være du valgte den?" eller "jeg kan godt se at du har gjort dig umage med alle de små blomster" eller hvad det nu kan være.
Prøv også at motivere hende til at vise dig, hvordan hun har gjort, hvordan hun har tegnet noget bestemt. Så hun ligesom bliver lærermester og du bliver elev - "ej, prøv at vise mig hvordan, må jeg prøve .." osv. Så hun får lov til at opleve, hvordan man lærer fra sig.
Gem også hendes tegninger og tag dem frem en gang imellem. Ros dem alle, men vær også ærlig omkring de forskelligheder der er på at tegne når man er 12 måneder, 24 måneder og 36 måneder. For naturligvis er der forskel - men hun bliver bare bedre og bedre og prøv at anerkende hende for den proces der også ligger der.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske