Svar: Mad - ikke så god til at tygge
2. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Line
Jeg synes du skal holde pause med skemaden og i stedet give Luna mere familiemad, mad der gives med fingrene eller med en gaffel og så kan du forsøge med ske igen, når hun om 7-10 dage har fået en pause.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt hun får mad nok ved kun at få mad i stykker, så må du forsøge at supplere med lidt mos eller grød, men lige nu synes jeg du skal give hende en pause. I stedet for grød, så bag nogle boller til hende og giv hende dem.
Gode boller til børn kan være havregrynsboller eller grahamsboller. Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
-----------------------------
Og her er en opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----------------------------
Grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg på rugbrød, frugtmos kan bruges som smørbart pålæg på både rugbrød og boller, du kan give hende ris med sovs, lasagne, pasta med kødsovs og lignende med mere "bid" i, som sandsynligvis vil interessere langt mere end 'bare' grød og mos.
Du må gerne prøve at give hende rå tomater og se om hun kan lide det. Du skal dog være opmærksom på at skrællen nogle gange kan irritere barnet i halsen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: ½ havregrynsboller med smør, lidt ost i stænger, vand af kop.
Sover morgenlur
Formiddag 10: Frisk frugt, banan, melon, bær af forskellige slags, blommer, ferskner, kiwi, nektariner, appelsin osv. Vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg: grøntsagsmos som pålæg, makrel, sildepostej, rognguf, smøreost osv. Og ved siden af evt. lidt rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle). Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 12.30-13.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, har hun lyst til lidt tykmælk med lidt reven æble eller moset banan eller hindbær, så er det fint - afviser hun skeen så fred være med det. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Hun kan få stort set alt og du skal mose det groft med en gaffel eller skære det i så små stykker at du er sikker på at hun ikke får det galt i munden, men samtidig også giver hende fornemmelsen af at få noget der skal tygges eller arbejdes med og ikke bare noget der med ske skal synkes. Giv hende mos på gaffel og giv hende så mad i hånden - kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolibuketter og lignende.
Vand af kop
Om aftenen må du så vurdere, hvorvidt hun vil acceptere at blive suppleret med en godnatgrød eller om hun bare skal i seng uden.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20-21
Sen aften - evt. amning
Med hensyn til amning i øjeblikket så lyder det fint med 3 amninger dagligt. Hvis du vil tilbyde mme i stedet, så kan du sagtens forsøge at gøre dette af en kop - du skal dog være sikker på at hun mængdemæssigt kan drikke så meget - hun drikker sandsynligvis hurtigt mellem 150-200ml hos dig og det er meget at skulle indtage af kop ...
Efter 10 måneders alderen vil 2 amninger normalt være fint og det vil være passende indtil 12 måneder, hvor man går ned til at amme en gang dagligt. Hvis du ønsker at trappe amningen ned før, så skal din datter have mme og her nå op på 400ml for at få sit jern og mælkebehov dækket - ved siden af den tykmælk, cultura eller hvad hun ellers indtager.
Jeg håber dette hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske