Brev:
Mad og døgnrytme - 6 mdr.
2. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Mad og døgnrytme - 6 mdr.
Hej Helen
Så har jeg igen brug for et godt råd fra dig vedr. mad og døgnrytme.
Carl er nu lige blevet 6 måneder og han har fået grød i godt og vel 1½ månede. Det går fint og han afviser heller ikke flasken med mme længere. Dejligt. Dog spiser han ikke altid så meget mælk, men min vurdering er, at det er fint nok. Pt. ser dagsplanen nogenlunde sådan ud:
05.00/6.00 Vågner og får flaske med mme ca 160-180 ml. Forsøger at få ham til at sove lidt videre men det lykkes sjældent, selvom han allerede er træt igen efter ½-1 time. Vi har lige været på ferie en uge i Tyrkiet, hvor han sov ca. 1 time længere om natten og sov rigtig godt hele natten i et dejligt mørkt og svalt hotelværelse. Måske skal vi overveje mørklægningsgardin??
6.30/7.00 står op
8.30/9.00 flaske med mme spiser ca. 140-160 ml. Falder i søvn i mine arme. En meget træt dreng. Svært at holde ham vågen så længe. Puttes i barnevogn sover ca. 45 min.
11.30/12 Grød af rismel med frugtmos + vand. Laver af 1 dl. vand. Spiser som regel op.
12.30/13 tilbydes flaske med mme spiser ikke meget ml. 20-180 ml. Puttes i vogn og sover alt mellem 45 min og 2 timer. Har for tiden svært ved at få ham til at sove mere end 45 min. Hvilket jeg synes er for lidt, da han stadig er træt, når han vågner.
17.00 tilbydes flaske igen spiser alt ml. 20-100 ml.
17.30 meget træt svært ved at falde til ro. Går en tur med barnevognen, hvor kan sover 30-40 min. Nogle dage får han ikke denne lur.
18/18.30 grød af rismel med frugtmos+ vand. Spiser igen 1 dl.
20.00 Puttes med flaske mme. Afhængig af hvor træt han er spiser han ml. 30-140 ml.
Han sover nu igennem til næste morgen uden mad. Dejligt.
Jeg har forsøgt at tilbyde grød af majsmel også og kartoffelmos både med og uden gulerod. Har også forsøgt at putte gulerodsmos i risgrøden med uden held, han vil kun have rismelsgrød med frugtmos. Hvad kan jeg gøre for at få ham til at spise mere varieret?
Min helt store bekymring nu er, at jeg har været nødt til at give ham grød af pulver (nestle og frugtmos på glas), da vi som nævnt lige har været på ferie, og det var det eneste, jeg havde mulighed for at lave til ham. Jeg synes produkterne er meget søde, og jeg er bange for, at jeg har vænnet ham til, at mad skal være sød. Jeg kunne aldrig selv drømme om at spise færdiglavede produkter, og ønsker derfor heller ikke at min søn skal have det. Men hvordan får jeg ham afvænnet?
Hvad siger du til dagsplanen? synes ikke han sover så meget i løbet af dagen, men hvad kan jeg forvente nu?
Skal jeg tilbyde ham grød om morgenen? skal han til at have andet mad end grød og i givet fald hvad?
Hvornår kan man stoppe med at koge det vand han får at drikke?
Mange spørgsmål, som jeg håber du kan hitte rede i og hjælpe mig med. Tak for en super god brevkasse.
Hilsen Carls mor.