Svar: Temperament og stærk vilje - motorisk
2. juni 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Marie Louise
Det er helt naturligt at Sofie bliver dybt frustreret, når hun forsøger at finde ud af kravleteknikkens svære kunst og det ikke lykkes. Det er rigtig fint at hun ligger sig på alle fire og vugger frem og tilbage - det er fra vuggende stilling at hun skal finde ud af det, pludselig at få flyttet arme og ben og på den måde komme frem. Men igen giver det yderligere frustration, for i begyndelsen kommer børnene nemlig ofte ikke frem, men i stedet tilbage - de får sig fjernet fra det de egentlig ville prøve at bevæge sig mod ...
At have temperament og vilje er en god ting og du skal prøve at se det som noget positivt, selvom det godt kan være svært. Netop stædigheden og viljen driver jo din datter til at blive ved, hun giver ikke op men bliver ved med at forsøge og tilsidst lykkes det så for hende. Sådan var det også da hun skulle finde ud af at rejse sig ved tremmerne i kravlegården - i begyndelsen kunne hun ikke, men temperamentet fik givet hende fornyede kræfter og så lykkes det - sikken sejr! og nu står hun så og griner over hele hovedet "har du set hvad jeg kan mor?"
Så temperament giver i denne forbindelse små sejre i sidste ende og små sejre er vigtige.
Det er ikke sikkert at hun springer kravlstadiet over, det er alt for tidligt at sige noget om det. I skal naturligvis støtte hende i at rokke frem og tilbage på alle fire og så vidt muligt ikke gå med hende, hvor I holder hende for at hun skal gå selv. Det er hun for lille til. Men hvis hun selv rejser sig ved tremmerne i kravlegården og forsøger at komme rundt, så må hun naturligvis gerne det. Det er en helt naturlig del af hendes udvikling og ikke det samme som at hun skal lære at gå rigtigt på nuværende tidspunkt.
I kan købe en babygynge til hende, ikke en hoppegynge men en rigtig babygynge, hvor hun sidder i et sæde med en sele omkring livet og kan gynge frem og tilbage. Det stimulerer hendes balance og motoriske udvikling yderligere og hun vil elske det!
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være i gang med en god og sund udvikling:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske