Svar: Putter hænder i munden og pylrer lidt mere
2. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Bella
Det er sådan at når børn er omkring 2-2½ måned gamle, så vil de begynde at blive mere bevidste om deres hænder og fingre. Du kan se at Malte bliver mere og mere bevidst om sine bevægelser, det er ikke så tilfældigt, når han slår til noget i sit aktivitetsstativ som det var tidligere og han begynder også at putte fingrene i munden.
Samtidig sker der også nogle enzymændring i hans tarme, man kan sige at tarmene stille og roligt modnes og det betyder at spyttet og spytsekretionen også ændrer sig lidt hele tiden. Derfor vil mange børn naturligt i denne alder begynde at savle mere og det handler således ikke om tandfrembrud, men om at han generelt er ved at udvikle sig på flere områder.
Med hensyn til hans pylren og ekstra uro om aftenen, så hører dette også alderen til. Han er nu meget opmærksom, smiler bevidst, følger mere og mere med i hvor du er i forhold til ham, følger dig med øjnene, han skelner tydeligt farver og former, rummet han er i osv. Han suger en masse indtryk til sig samtidig med at han stadig er så lille at han ikke kan lukke af for verden og selv sige fra.
Der er derfor en risiko for at børn i denne alder let bliver overstimulerede og derfor har de brug for hjælp til at lukke verden ude og koble fra - ikke bare om aftenen, men også i løbet af dagen.
Du skal således være opmærksom på at han får sine daglige lure og at han nu er ved at være så gammel at du godt må begynde at indføre små ritualer omkring putning. Det kan være at han altid puttes med en sut og en sutteklud ved ansigtet, at du kærtegner ham på en bestemt måde, synger en bestemt sang osv. På sigt vil det give genkendelighed og dermed tryghed og ro.
Det er rigtig fint at du nu er opmærksom på at putte ham lidt tidligere, så han netop ikke når at blive overtræt. Vær også opmærksom i løbet af dagen. Han skal stadig ikke være vågen i ret meget mere end 2 timer af gangen, så skal han puttes igen.
Tilsidst vil jeg lige sige at det lyder som om at din dreng tager rigtig flot på - han er ikke 3 måneder endnu og har allerede næsten fordoblet sin fødselsvægt - det er helt vildt flot! Jeg synes derfor du skal tage det helt roligt og stole på at han sagtens kan regulere sit behov for mælk selv og at det er et sundhedstegn, når han nogle gange kun drikker 100ml og andre gange så drikker det dobbelte :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske