Svar: Opstart af grød - 4 mdr.
2. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev, jeg skal se om jeg kan gøre det ligeså kort og præcist:o)
Hjemmelavet grød kan holde sig et døgn i køleskab, du kan således godt lave en portion, som du deler i 2 og giver den ene halvdel den ene dag og den anden halvdel den næste.
Hjemmelavet frugtmos kan holde sig et par dage i køleskab. Det kan bruges som topping på en grød, når man fornemmer at barnet er parat til lidt smagsvariation eller hvis barnet har brug for frugtmos fordi det er med til at holde maven igang. Det vil være fint at starte med en ren grød uden frugt og variere smagen med forskellige grødtyper - risgrød, majsgrød, hirsegrød og boghvedegrød og så kan du stille og roligt variere yderligere ved at tilsætte lidt frugtmos som topping.
I begyndelsen giver man 4-5 skefulde og øger så over 3-7 dage. Når han når op på at kunne spise en lille dl, så vil det være fint at give ham to gange dagligt og med den alder han har, vil det være rigtig fint, hvis du giver grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Grøntsagsmos kan i begyndelsen være mos af f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller lignende lidt milde grøntsager.
Det er således bedre at give 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt, både fordi du kan variere mere og fordi det samtidig giver plads i maven til at følge efter med mælk.
Det er helt normalt at afføringen bliver grønlig når børn får modermælkserstatning, det skyldes jernindholdet i mme.
Med hensyn til hans ører og være uden for, så skal han ikke have hue på - det er for varmt. Men en lille sommerhat der kan skærme for solens stråler kan være nødvendigt. Som udgangspunkt skal han dog holdes i skyggen og være, hvor der er lidt læ - der burde ikke være problemer i forhold til hans ører - frisk luft giver ikke mellemørebetændelse:o)
Sender lige en plan for dagen med 2 måltider skemad:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Formiddag: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop (behøver ikke blive kogt, med mindre I har privat vandboring)
Flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske med mme
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme
Sen aften/nat: Flaske efter behov sandsynligvis 1-2 flasker, det afhænger af det samlede indtag i løbet af dagen.
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske