Brev:
Søvn og væk fra amning om natten
3. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Søvn og væk fra amning om natten
Hej Helen,
Jeg har et ønske om at min søn på 6 1/2 måned snart sover i sin egen seng i vores værelse og uden de 3-4 natamninger.
Men jeg er usikker på vejen dertil.
Han sover nu i sin babybay seng http://www.jensthorn.dk/sw1613.asp] det meste af natten for så at ende i vores seng tidligt på morgenen. Han bliver ammet i søvn og ammes hver 2-4 time natten igennem - nogle gange mere.
Han vil ikke bruge sut, knytter sig ikke til sit sovedyr (leger med det istedet og bliver frustreret). men bliver glad og putter sig til sin dyne når han og den bæres op ad trappen (til aftenputning) eller ud til barnevognen om dagen.
De sidste par dage har han haft svært ved at falde i søvn ved brystet og putningen har taget op til tre timer. I barnevognen har jeg tidligere kunnet ligge ham ud uden de store rokke ture, men nu skal der rokkes/køres før han finder ro.
Jeg er så bange for at skade ham på nogen måde og derfor har jeg svært ved at lave ændringerne der skal til. Min mor døde af ALS (amyotorfiks lateral sclerose) for to mådender siden og de sidste par år har været meget præget af hende sygdom. Derfor har overskuddet ikke været til stede herhjemme og er det stadig ikke helt.
Men jeg forestiller mig at jeg evt. ammer ham ved sengekanten og fortæller ham at han derefter skal sove i sin tremmeseng. Eller hvad synes du?
Men skal jeg da blive siddende ved sengen eller forlade værelset (synes "godnat og sov godt" metoden er lige lovlig voldsom)?
I selvhjælpsbøgerne står der her at jeg kan give ham sutten til trøst, men han bruger jo altså ikke sut. Bamse med ordene om at den passer på ham?
Og hvordan med natamningen - skal og kan jeg stoppe det nu og hvis ja hvordan?
Og er det for meget at gøre begge ting på en gang - egen seng og ammestop om natten - ?
Venlig hilsen
Marie