Svar: Søvn og væk fra amning om natten
3. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Først, må jeg kondolere - det gør mig ondt at høre at du har mistet din mor for nylig.
Det er en dejlig seng I har købt, det har givet jer mulighed for at at give jeres dreng nærhed og tryghed, samtidig med at han har ligget i sin egen seng, så overgangen til at der kommer tremmer på alle sengens sider, burde ikke være så stor. Du skriver også at han sover i sin egen seng det meste af natten og først kommer over i jeres seng hen på morgenstunden og det lyder rigtig fint og godt i forhold til hans alder.
Det er helt naturligt at han i kraft af sin alder har en større motorisk uro og har svært ved at sove roligt og også svært ved at overgive sig til søvnen. Han er i stand til at trille nu, både fra ryg til mave og mave til ryg, han tager fat i egne tæer, han kryber sandsynligvis over gulvet osv. og får på den måde også sig selv lagt i nogle stillinger om natten som han ikke kan komme væk fra.
Det betyder at børn i denne alder har brugt for hjælp til at skifte stilling, blive lagt rigtigt igen, atter få dynen over sig, bliver kærtegnet og beroliget så de kan komme videre i søvnen. Og derfor er det vigtigt at du ikke automatisk giver ham brystet natten igennem, når han vågner, men prøver at hjælpe ham videre i søvnen uden bryst.
Med den alder han har nu, kan han godt sove 5-7 timer uden brystet. Det vil fortsat være relevant at du ammer ham 5-6 gange i døgnet ved siden af 3 måltider skemad og det vil sige at du skal forvente at amme ham om aftenen, når han skal puttes, sen aften inden du selv går i seng og så igen tidlig morgen.
En plan for dagen vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning i mors seng og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur kl 10, sover måske kun 1 lille times tid
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen, vand af kop. Lidt agurkestænger og brødskorper i hånden at gnaske lidt med.
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14, sover her et par timer
Eftermiddag 16: Ammes, tilbydes evt. lidt frisk frugt eller frugtmos, agurkestænger eller lignende i hånden, vand af kop
Powernappen sen eftermiddag springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes igen lidt brødskorper eller lignende i hånden ved bordet imens I andre spiser.
Ammes og puttes til natten mellem 19-20 (tidspunkt afhænger af hvorvidt han har sprunget den sene powernap over eller ej)
Sen aften 23-24: Ammes inden du selv går i seng
Nat 24-06: Skal ikke ammes i dette tidsrum
Hvis du følger ovenstående plan så får din dreng hvad han har behov for af både mælk og mad i løbet af dagen og du vil således roligt kunne sige til dig selv at det ikke er brystet han søger natten igennem.
Du kan tage ham over, putte med ham, du kan lade far tage over - hvad I nu tænker virker bedst, - brystet har han ikke behov for og I skal forsøge at lære ham at sove videre uden. Han kan få kærtegn, tryghed, nærhed, hjælpes med at skifte stilling osv. i stedet for.
Jeg er ikke tilhænger af "god nat og sov godt metoden". Jeg mener ikke man skal gå fra børn der græder, så hvorvidt du skal blive hos ham eller gå afhænger helt af hvordan din dreng reagerer når du putter ham. Hvis han er ulykkelig og føler sig forladt når du går, så skal du naturligvis være hos ham, berolige ham, nusse og kærtegne, vugge ham til ro osv. Men hvis han bare protesterer lidt mod at skulle sove og over give sig til søvnen, så må du vurdere om han falder bedst til ro ved at du sidder hos ham med hænderne på hans krop og således hjælper ham til fysisk ro eller om du skal gå.
Hvis du vælger at gå skal du aldrig være væk i mere end 3 minutter og altid komme tilbage igen. Aldrig forlænge tiden. En metode jeg faktisk mener han er lidt for ung til, men du kan forsøge, se hvad der sker. Som sagt må du gerne gå, hvis han viser tegn til at det er okay for ham.
En sutteklud der dufter af dig ved hans ansigt er måske en idé. Du kan sove med den et par nætter og det kan give ham tryghed at have en klud der dufter af mor ...
Med hensyn til stop af natamning, så er det som sagt vigtigt at du sikrer sig at han får, hvad han har behov for i løbet af dagen - gør han ikke det, vil det være et reelt behov om natten ... Hvis du er sikker på at han får hvad han skal have i aften og dagtimerne, så vil jeg anbefale at du i første omgang forsøger at undvære brystet helt midt nat. Altså ved at hjælpe ham til ro på anden vis.
Virker dette ikke, er han helt ulykkelig og vil bare have brystet så må du tilbyde brystet kortvarigt, lader ham die lidt, få roen og så trække brystet ud af munden igen. Han får altså brystet som han beder om og som giver ham trygheden og roen, men stille og roligt skal du altså forsøge at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk om natten. Hvis han søger brystet igen, må han have det igen, men kun for en kort tid, så skal brystet lirkes ud af munden igen.
Samtidig med dette, skal han have en anden form for beroligelse. Hvis du ammer ham i din seng og I ligger i sengen sammen, så vil det være rigtig fint at du med ham ved siden af dig holder hans hånd, stryger ham over håret, vugger ham lidt på hoften, siger et stille "shhh" eller lignende. Altså indføre ting som tilsidst kan komme i stedet for brystet. Dit stille "shhh" kan også overføres til når han ligger i sin egen seng.
Hvor vidt du skal gøre begge dele på en gang - altså flytte i egen seng og stoppe natamning ... han ligger jo i egen seng og sover det meste af natten, så mit råd er at du lige nu lader sengene være sat sammen og så om natten forsøger at berolige og betrygge ved kærteng og "shhh", stillingsskift osv. uden amning. Når han har lært at komme videre i søvnen ved dette, så sætter du tremmer hele vejen rundt på han seng og han kommer til at sove mere for sig selv.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske