Svar: Autostol foran i bilen?
3. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
I en babystol bør barnet være fastspændt med ryggen til kørselsretningen. Det er den absolut sikreste stilling i tilfælde af et sammenstød, fordi kraftpåvirkningen bliver fordelt over hele barnets ryg og baghoved. Belastningen på barnets svage hals- og nakkemuskler bliver minimeret, og risikoen for alvorlige skader mindskes betydeligt.
Babystolen kan placeres på forsædet, hvor der ikke er airbag, eller på bagsædet ved hjælp af den almindelige 3-punktssele.
Hvis der er airbag skal denne kobles fra eller afmonteres. Nogle biler skal på autoriseret værksted, for at airbaggen kan kobles fra, i andre biler kan man selv gøre det. Det afhænger af hvilken bilmodel man har. Du kan få din forhandler til at vise dig, hvordan du gør, så du er sikker på, at du gør det rigtigt.
Hvis airbaggen er korrekt afmonteret eller koblet fra, kan din datter således godt sidde i bagudvendt autostol på forsædet.
De mindste børn kan sidde i autostol i 30-45 minutter om dagen, men på en længere tud, sker der ikke noget ved at barnet sidder et par timer af gangen. Hold øje med om din datter trænger til en ren ble, er sulten, har behov for stillingsskift eller lignende, - så må du holde en pause og sørge for dette. Vær også opmærksom på at det kan være en god idé at flytte en lille smule på hende, selvom hun sover. Hun har brug for at skifte lidt stilling undervejs, når I kører langt ligesom vi andre også naturligt skifter stilling når vi sover.
God tur!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske