Svar: Skal vores kære dreng da aldrig lære at sove?
3. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Tina
Det lyder umiddelbart som om at Oliver sover det han behøver - han sover 3 timer i løbet af dagen fordelt på 1½ time x 2, - det lyder relevant i forhold til at han står så tidligt op som han gør.
Man kan godt gå ind og ændre på hans tidlige morgener. Det gør man ved at ændre hans dagrytme hele dagen igennem. Det handler om den cirkadiske rytme og det ved jeg, at jeg har fortalt dig om før - altså flytte hans lure med 15 minutter dag for dag.
Du spørger hvorfor han vågner om aftenen og jeg tænker her at det handler om at han har behov for falde i søvn i sin egen seng, falder han i søvn i dine arme, så vil han naturligt vågne når han skifter søvnfase, fordi han der fornemmer at han ligger et andet sted end han faldt i søvn. Dertil kommer at det er meget vigtigt at han føler sig 100 pct. tryg når han skal sove og falder i søvn - gør han ikke det, så vil han naturligt også vågne hver gang han skifter søvnfase.
Med tanke for hans alder, morsyge og ekstra behov for fysisk kontakt og nærhed, så synes jeg at I skal forsøge at blive hos ham, når han skal sove. Han er på den ene side lige lille nok til at sove uden tremmer, modsat tænker jeg at det vil være rart, hvis I kunne give ham fysisk kontakt og ro i hans seng og det er svært med en tremmeseng. Er det derfor muligt at I i en periode vælger at putte ham på en stor madras på gulvet.
Ammer ham, sætter dig hos ham, holder ham i hånden, stryger ham lidt over håret. Ikke snakker eller opfordrer til leg, bare nusse lidt og sige "shhh, sove nu, nat nat" eller hvad du nu kan sige af beroligende ord og så være der til han sover. Jeg synes det er langt bedre at bruge 15 minutter på denne måde, hvis han så roligt falder i søvn og lægger sig til at sove mod at rende frem og tilbage i en time eller mere og med protestgråd og op og ned op og ned ...
Det vil være fint at give ham en godnatgrød, du kan også give ham en banan - der er nogle stoffer i banan som får ham til at slappe af og samtidig giver banan en god mæthedsfornemmelse i maven uden at ligge for tungt.
På en madras på gulvet vil der også være plads til at han motorisk kan trille omkring og måske bedre finde en stilling der passer ham. Det gør jo ikke spor hvis han sover bedst på maven, det må han gerne og han skal således have lov til at tumle lidt omkring. Samtidig kan han ikke ryge så langt fra en madras og vil således ikke slå sig så meget, hvis han triller meget omkring.
Der er naturligvis tale om en periode og han skal selvfølgelig lære at sove i sin seng, men i første omgang tænker jeg at det handler om at få ham gjort fuldstændig tryg ved det at skulle sove og at det lige nu handler om at give ham masser af fysisk kontakt og nærhed.
Han finder jo roen i gyngestolen i din favn, men reagerer naturligt når du flytter ham derfra. Jeg tænker derfor at løsningen må være at give ham tryghed, ro og favn uden at flytte ham - altså madras på gulvet:o)
Fortsat held og lykke med projektet, håber I snart får lidt sammenhængende søvn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske