Svar: Skemad eller fuld amning
3. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Det er altså hvorvidt din datter er parat eller ej, der skal være afgørende for hvornår du begynder skemad og med det in mente at du skal starte arbejde, når hun er 6 måneder gammel og at hun lige nu lyder til at stortrives med amning, så tænker jeg at det vil være helt fint at du afventer en måned eller 1½ inden du begynder med skemad.
Et andet problem er dog flaskegivning. Hvis du skal begynde at arbejde når hun er 6 måneder gammel, så er det nødvendigt at hun tager imod en flaske ellers bliver det meget svært at dække hendes mælkebehov og det bliver meget svært at passe hende. Hvis hun aldrig har fået flaske før, så er det en risiko for at hun vil afvise flasken fuldstændig og så har du et problem, når hun skal passes.
Jeg synes derfor det er meget mere relevant at du begynder at supplere din amning med en flaske dagligt, simpelthen for at få hende til at tage flaske, og når hun så bliver 6 måneder gammel og ikke længere skal ammes, så kan flaskerne begynde at fylde mere om dagen samtidig med at hun naturligvis så skal have sin skemad.
For mig at se er det vigtigste lige nu altså at du tilbyder din datter flaske en gang dagligt og holder fast i denne rutine indtil, så hun kender det og er glad for flasken, når hun om et par måneder skal passes.
Du må selv vurdere hvornår på dagen hun skal have flaske, - det må du prøve at passe ind, som du synes det virker bedst. Men en flaske dagligt er mit forslag, fordi det er vigtigt at hun 6 måneder gammel tager imod flaske.
Med hensyn til skemad, så vil jeg umiddelbart anbefale dig at starte når hun begynder at vise tegn på behov. Det kan sagtens være når hun er 5-5½ måned gammel. Hun begynder her sandsynligvis at vågne om aftenen eller natten og søge brystet fordi hun har behov for mere mælk, hun kigger søgende efter mad som du spiser, hun åbner munden bevidst efter skeen når du giver hende d-dråber - alt sammen små tegn på at hun er ved at være parat til noget andet og mere end modermælk.
Jeg anbefaler normalt at man begynder med lidt grød til frokost og starter med 4-5 tsk som øges over en lille uges tid og når hun kan spise en lille dl. grød så begynder du at give hende 2 gange dagligt, så hun får grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er således bedre at hun spiser 3/4 dl. grød/mos 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt. Sammen med sin grød og mos skal hun have vand af kop og efterfølgende skal hun tilbydes bryst eller flaske og så puttes til lur.
Som sagt er min tanke dog at det vigtigste for jer og din situation er at din datter lærer at tage imod en flaske - skemaden kan sagtens vente lidt:o)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej og ikke er yderligere forvirret, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske