Brev:
Puttes af far
3. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Puttes af far
Hej Helen,
Jeg skriver om vores søn Oskar på 10 mdr. Han er en glad og aktiv dreng der stor trives.
Vi har siden jan. dvs. 5 mdr. oplevet, at han ikke har villet puttes af far. Det er kun ved putning til nat at der er problemer, om dagen kan far sagtens ligge ham, og Oskar er iøvrigt helt tryg ved far og kan finde trøst osv. der. Vi har tacklet "problemet" ved, at jeg har puttet, dvs. ikke gennemtvunget at far skal putte.
Det er samme mønster hver gang far forsøger, Oskar begynder at klynke og til sidst græder han hysterisk, når jeg kommer ind til sengen falder han til ro og ligger sig til at sove efter et stykke tid.
Vi har hele tiden tænkt, at det hænger sammen med noget tilknytning og udvikling hos ham, men der er nok også noget "som vi plejer" (at mor putter) i det nu.
Oskar har aldrig haft en helt god nattesøvn, har vågnet meget - både aften og nat, men altid været god til at falde i søvn igen. Han sover i sin egen seng i eget værelse og har gjort det siden han var 6-7 måneder. Dette har hjulpet lidt på vores nattesøvn. Vi har de sidste 2 måneder taget ham ind i vores seng (for nattesøvnens skyld) nogle gange kl. 23 om aftenen og andre gang er den 4 eller 5 om morgenen.
Oskar får bryst før han lægges om aftenen og én gang i løbet af natten, på det sidste ca. kl. 23. Han er dog nu begyndt, at ville have flere gange om natten når han ligger ved siden af mig i sengen hvorfor vi har besluttet at han skal være i egen seng hele natten. Dette håber vi lykkes.
Det skal nævnes, at det er som om hans appetit er voldsomt forøget, han spiser en stor portion havregrød om morgenen og virker rigtig sulten. Han er de sidste par dage desuden begyndt at vågne allerede kl. 5.oo i modsætning til 6.oo-6.15, (tænker at dette hænger sammen med den øvrige søvn og at han kan være vågen flere timer, dvs. hans søvnrytme lige skal finde på plads igen)-
Vi har i den seneste tid haft store "ting", far er ved at slutte uddannelse, vi er flyttet, jeg skal starte job til august og Oskar vuggestue til juli. Oskar virker ikke meget berørt at flytning mv., men skal selvfølgelig ligesom os vænne os til nye omgivelser.
Det er desuden tydeligt, at mærke at Oskar er blevet langt mere selvstændig. Det kommer til udtryk ved måltiderne (vil spise selv), og når der er noget han ikke må - han bliver vred og kan også blive ked af det.
Vi vil meget gerne have råd om hvordan vi kan tackle det sådan at far igen kan putte om aftenen og hvordan vi kan få en mere stabil nattesøvn.
Maria og Thomas