Svar: Puttes af far
3. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Maria og Thomas
Der sker rigtig meget hos jer i øjeblikket og verden er pludselig stor og lidt usikker for jeres lille dreng. Der er således ikke noget usædvanligt i at han søger mor betydeligt mere i denne periode og det ses ofte også at amningen sættes op - det skal du naturligvis være opmærksom på ikke sker, og det lyder helt relevant at I forsøger at lade ham sove i sin seng natten igennem og kommer han ind til jer, så er det fint kl. 05, hvis I så alle kan få bare en ½ times søvn ekstra - den tidlige morgenamning må han også gerne få.
Jeg tænker derudover at så længe amning indgår som en del af putteritualet så er det svært at lave så meget om i forhold til at far gerne vil putte. Det er for mig at se helt essentielt at jeres dreng lige nu føler sig tryg, når han skal sove og roligt lægger sig ned og hvis mor er medvirkende til dette, så er det dette I skal bibeholde - især fordi flytning, nye omgivelser og hans alder generelt gør at han har behov for det.
Men i takt med at han bliver ældre og der er falder ro over hele jeres situation igen, så vil aftenamningen naturligt kunne blive skiftet ud med en kop mælk og en godnathistorie og det vil være helt relevant at far så er en del af dette nye putteritual. Det I skal være opmærksomme på er altså hvornår det virker passende at indføre disse nye rutiner og så holde fast i at nu er det sådan det foregår. Far kan jo sagtens give mælk og banan og læse historie og det kan være rigtig hyggeligt. Protesterer jeres dreng mod det, så må I tage det roligt og holde fast i at sådan er det nu - mor kan naturligvis stadig komme og sige godnat - men det er far, der sidder og læser, far er der, giver roen og det er okay.
Det er nogle fine overvejelser I har gjort jer omkring spisevaner, ændring af døgnrytme osv. og jeg tænker at I generelt er helt godt på vej. Oskar lyder til at være en dreng der stortrives og udvikler sig i sund og god retning.
Rigtig meget held og lykke, håber I kan bruge mine tanker lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske