Svar: Slet ikke mælk nok
3. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Det vil være rigtig godt, hvis du kan få 400ml mme i din dreng dagligt og helst ud over den mælk der er i maden ... Er det evt. muligt at få ham til at drikke flaske, når han ikke er alt for vågen - det kunne være tidlig morgen eller sen aften? Nogle gange protesterer barnet ikke så meget på disse tidspunkter og det kunne være måden at få lidt ekstra i ham på.
Du må også gerne give kold mme af en kop, som alternativ til sødmælk - det behøver således ikke være varm mælk, hvis han hellere vil drikke det koldt.
Det vil være fint at bruge mme i grød og mos, som du kun laver til ham, så kan han derudover få lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende (man kan også købe yoghurtprodukter på glas til babyer) med lidt frugtmos for at søde smagen lidt. Det er dog vigtigt at han ikke får mere komælk og komælksprodukter end han får mme med den alder han har. Det er først efter 9 måneders alderen at komælk kan begynde at udgøre en større del af hans indtag.
Hvis det kniber meget at få ½ liter mælkeprodukt i ham dagligt (400ml mme + komælk af en eller anden slags) så må du tale med lægen om hvad der vil være acceptabelt og hvornår lægen skønner det nødvendigt at supplere med calciumtilskud. Husk at hvis han ikke drikker 400ml mme dagligt, så skal han også have jerntilskud.
Derudover handler det om at sikre din dreng væske nok i løbet af dagen og du skal derfor også tilbyde ham vand. Det betyder ikke så meget om han drikker af kop, flaske, tudkop - det vigtigste er at hans behov bliver dækket.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål - generelt må man jo sige at han lyder til at være en dreng der stortrives og ikke mangler noget ... Men knoglerne skal jo alligevel have deres kalk :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske