Svar: Modermælkserstatning, vælling eller?
4. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tóra
Det lyder som en dejlig stor og sulten dreng I har jer og naturligvis skal du give ham lidt ekstra mme, når han har behov for det. Det kan du fint gøre med ro i sjælen. Det bør dog være almindelig modermælkserstatning type 1 og ikke hverken vælling eller type 2 som begge er tilskudsblandinger og derfor ikke anbefales før 4 måneder.
Da han tilsyneladende er glad for blå allomin 1 og trives med denne, så er der ingen problemer i at du fortsætter med den og du må gerne give ham 150-200ml, - hvad han nu vil spise. Hvis du har lyst til at forsøge en mme, der kan mætte en lille smule mere så kan du forsøge med Gul Allomin i stedet. Det er samme produkt, dog tilsat lidt rismel, så det giver lidt mere mæthed.
Det er helt normalt at børn i 3 måneders alderen begynder at ville spise hyppigere og virke mere sultne. Det er et tegn på at de er ved at være så store, at de skal have mælkeproduktionen sat op. Samtidig vil børn i 3-4 måneders alderen ofte være så interesseret i omverdenen at de i løbet af dagen spiser meget hurtigt og næsten har for travlt med at følge med i hvad der sker omkring dem, at de ikke altid får spist nok - så vågner de om aftenen eller natten og skal naturligt have deres behov dækket der.
Det er altså en alder, hvor man som mor naturligt kan opleve at mælkemængden virker for lille og hvor man synes barnet virker uroligt ved brystet, vil spise hele tiden, små klynker, sover dårligt, mere kortvarigt osv. Det er således heller ikke usædvanligt at børn i denne alder powernapper mere end de sover længere og mere sammenhængende lure.
Det vil alt sammen ændre sig i takt med at han begynder at få lidt skemad og i forhold til det du fortæller, så er mit umiddelbare forslag at du bibeholder mme af flaske som supplement til amning - giv gerne en flaske inden natten og lad ham spise hvad han virker til at have behov for. Du skal regne med at han døgnbehov er stort - han har sandsynligvis behov for 1000-1200 ml mælk i døgnet og fordelt på 6 måltider svarer det til mellem 160-200ml hver gang. Måske spiser han endda mere ... Jeg kan godt forstå at du synes det er svært at følge med:o)
Ud over at supplere ham om aftenen inden sengetid, så tænker jeg at han hører til de børn som skal have skemad, når han bliver 4 måneder gammel. Her skal du begynde med lidt grød til frokost - grød af ris, majs, hirse og evt. med lidt frugtmos på som topping, vand af kop og så skal du amme ham efterfølgende. Når det går fint, han åbner munden, spiser og tager imod, maven kan følge med osv. så tilbyder du ham lidt grød om aftenen også, så han inden for et par uger eller 3 kommer op på 2 måltider skemad dagligt - ikke store mængder 1/2-3/4 dl. hver gang fuldt efter med en amning. Og flasken til natten bibeholder du hele tiden.
Der er i princippet ikke grund til at give ham vælling eller allomin 2, hvis han trives med og er glad for type 1. Du kan i stedet stille og roligt starte op med skemad og supplere amning med type 1 - men altså først fra 4 måneder.
Med hensyn til at springe ammemåltider over, så kan du naturligvis godt gøre dette - men ikke ud fra den idé at du så kan spare mælk sammen og brystet bliver bedre fyldt op - det er nemlig helt forkert. Det er sådan at du naturligt de første 2 dage vil kunne fornemme en øget mælkemængde, hvis din dreng springer en amning over - men derefter vil din mælkemængde nedsættes fordi din krop tror at han så ikke har behov for så stor en mængde. Du vil således producere mindre mælk, hvis du springer en amning over og erstatter med flaske.
Hvis du fortsat gerne vil amme, så er det derfor vigtigt at du starter med at lægge til brystet og lader din dreng spise der. Hvis han så virker mere sulten, så kan fint få en flaske efterfølgende.
Med hensyn til valg af flaskesut og flaskesuttehuller, så skal du naturligvis give ham det der fungerer bedst. Som udgangspunkt synes jeg dog at det er en god idé at vælge de sutter, som er beregnet til det forskellige - altså som passer til tynde væsker, mælk og vælling og som også passer til barnets alder - 0-3 måneder, 3-6 måneder osv.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske