Svar: Mad og søvn igen igen
4. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kære MIMI
Det lyder som om at I har en aktiv og dejlig dag, som naturligt påvirker din datter søvn og det lyder som om at hun sover rigtig godt.
Hendes opvågning tidlig morgen kan tillægges flere ting. Det kan for det første handle om alder og udviklingstrin, - det vil sige større motorisk uro og flere drømme, som gør at hun sover uroligt. Det kan også handle om at hun er tørstig og har brug for ekstra væske tidlig morgen - det er jo varmere i vejret nu (sandsynligvis også hvor du bor) og det vil være helt naturligt at hun har behov for en tår vand, når hun har sovet fra kl. 20-21 og så vågner kl. 04. Du kan derfor forsøge at tilbyde hende lidt vand her, for at se om hun så kan sove videre.
Derudover kan det også handle om hendes søvn om dagen, hvor hun jo sover en del - 1-1½ time om formiddagen og 2-3 timer om eftermiddagen. Hun må gerne sove så meget, men hendes nattesøvn vil i givet fald naturligt blive lidt kortere - du skal regne med at hendes samlede søvnbehov er ca 14 timer i døgnet og det vil sige at hvis hun sover 4 timer om dagen, så sover hun ca 10 timer om natten - svarende til at hun sover fra ca 20-06. Det er præcist det hun gør, men det er meget naturligt at hun så begynder at sove lidt lettere og mere uroligt omkring kl. 04 - på dette tidspunkt har hun jo så allerede sovet en del:o)
Det er helt fint at give hende Gerber - du er bestemt ikke den eneste udlandsmor, der er rigtigt glad for "Gerbers baby-food" og ernæringsmæssigt er det ganske givet helt i orden. Det kan du fint give med ro i sjælen. Jeg ved at Gerber laver produkter beregnet til børn i forskellige aldre og du skal naturligvis købe de produkter som passer til din datters alder 7-8 måneder. Derudover ved jeg at de laver forskellig slags "fingerfood" og da hun ikke spiser grød så vil det være rigtig fint, hvis du kunne give hende forskellige slags brød i hånden - her gælder dog også en hjemmebagt bolle eller skorpen fra et franskbrød af en eller anden slags ...
Jeg tænker også at det vil være rigtig godt, hvis du så småt begynder at give hende små brødhapsere - det kan være en eller anden form for fiberholdigt brød med noget smørbart pålæg på.
Jeg kan ud af din plan se at du tilbyder din datter vand + infagro - jeg går ud fra at dette er en modermælkserstatning? Jeg kender ikke infagro ... Hun får her ca 600-700ml og det lyder rigtig fint i forhold til hendes alder. Hun spiser varieret af alle grøntsager og frugt og får også kød og fisk - det er kun grød og gryn-produkter hun mangler.
Måske kan du bage lidt selv? Her er en opskrift på havregrynsboller, så får du da brugt dine havregryn, når hun nu ikke vil spise det som grød ... :
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Jeg synes planen for dagen ser fin ud og jeg synes som sagt at det lyder som om at Emma stortrives på alle måder. Jeg håber du kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske