Svar: Meget utilfreds, vil ikke ligge alene
4. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Nu kan jeg jo ikke høre, hvordan din dreng brokker sig, så det er lidt svært for mig at vurdere, hvad der er tale om. Umiddelbart fortæller du jo at han ikke er ked af det, men at han siger en masse lyde for at få jeres kontakt, samtidig beskriver du ham også som gal og fortæller at storebror ikke rigtigt kan forstå hvorfor lillebror er så gal hele tiden ...
Man skal naturligvis udelukke at han har ondt. I skal være sikre på at hans brok ikke skyldes smerter. Det kunne være smerter fra nakken, skuldrene, maven, ørerne ...
Derudover skal I naturligvis også udelukke om der er tale om sult - han kunne måske godt have behov for lidt mere mælk og mad end han får lige nu og du får der for lige en plan for, hvordan en dag kunne se ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme
Formiddag: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød evt. med frugtmos, vand af kop
Flaske med mme og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske med mme
Aften: Grød evt. med frugtmos, evt. grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten med en flaske mme
Sen aften: Flaske med mme
Som du kan se her, er der i denne plan 6 flasker og 2 måltider skemad og jeg synes du skal forsøge om ikke det er muligt at få lidt mere i ham. Prøv også at give ham en kold gulerod i hånden, som han kan ligge og gumle lidt på.
Du skal regne med at han har behov for 800-1000 ml mælk i døgnet - det vil sige at de dage, hvor han spiser 4 flasker med 200 i hver, så er han dækket fint ind, men de dage, hvor han kun spiser 150 ml i 4 flasker, kan han godt være i underkanten af sit behov og således være mere utilfreds på grund af det. Igen er der jo også børn der trives med kun at indtage 500-750 ml og det er så okay ...
Derudover tænker jeg at du skal være opmærksom på om han keder sig og har brug for nyt legetøj, nye udfordringer. Det lyder jo som om at hvis I sidder med ham og underholder, så er han glad og tilfreds ... ligesom han protesterer, hvis du sidder og snakker i telefon og ikke taler med ham.
... igen taler det så imod her, at han ikke vil acceptere at ligge ned og I underholder ham lidt på afstand, derfor tænker jeg umiddelbart på smerter eller sult.
Det er det rigtige du gør, når du laver praktiske ting, - har ham i nærheden så han kan høre dig og se dig, tale beroligende til ham osv. En gang imellem må han naturligt ligge lidt for sig selv og andre gange må du tage ham op. Det bliver nødt til at veksle lidt.
Ud fra det du fortæller lyder det således ikke som om at der er noget fast mønster og det er som sagt svært for mig at sige, hvad der lige gør sig gældende her.
Tilsidst vil jeg lige nævne at børn jo også er utroligt følsomme overfor manglende harmoni i en familie - det vil sige følsomme overfor hvordan I andre familiemedlemmer har det sammen. Hvis I skælder storebror meget ud eller hvis du og din mand skændes meget og stemningen således er trykket i familien, så kan små børn godt reagerer med at være pylrede, brokke sig meget osv. Jeg kender jer jo ikke og ved derfor ikke hvordan I har det sammen, - men det er en faktor man må tage med:o)
Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske