Brev:
Kost og døgnrytme
4. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kost og døgnrytme
Kære Helen,
Som hyppig læser af din hjemmeside, så har jeg brug for lidt vejledning selv angående min datter på 6,5 måned.
Ja, og lige nu ville det være rart at kunne komme i kontakt med egen sundhedsplejerske, men sådan skal det ikke være, og så det er rart at jeg kan kontakte dig.
Kort om Julia, så kan jeg fortælle, at jeg næsten altid, har en dejlig glad pige, som altid har ligget i toppen af vægtkurven, hun vejer i øjeblikket 9,5 kg og er 70 cm lang. Fordi hun har spist godt, begyndte jeg allerede, i samråd med min sp, at give hende risgrød, da hun var 3,5 mdr. gammel, fordi jeg ikke kunne mætte hende med bryst alene. Selvom jeg hele tiden har prøvet, at give hende mad, så hun om dagen er blevet mættet, så vil hun stadig spise imellem 2-3 gange om natten, og det skal nævnes at hun ikke hygge spiser, men spiser lige så meget, som hun gør om dagen, altså ved mit bryst.
Vi er blevet rådet til, at min kæreste skal tage over om natten, for at Julia skal vænne sig til, at hun ikke altid får mad, når hun vågner. Det har bare resulteret i, at hun bliver gasblå i hovedet af raseri, og hun falder ikke til ro, før hun får noget at spise. Jeg ved ikke om, vi har været for eftergivende, for vi har droppet, at min kæreste tager hende op og trøster hende, men det er mig der tager hende op, prøver at lægge hende uden mad, give hende sutten, men det ender med at hun får noget at spise, og hun spiser og spiser.
Jeg tolker dette som, at hun er sulten i takt med, at hun jo er en stor pige.
En dag hos os, kan se således ud:
05-06 står op
07 Havregrød m. frugtmos
08 Ammes og puttes til lur
10 Kommer op, får bryst. Er i dag startet med at give hende lidt frugtmos, og bidder af lidt frugt.
12 Grøntsagsmos m frugtmos t. dessert. Ammer hende for at være sikker på, at hun er blevet mæt.
13 Puttes til lur, sover ca. 1 - 2 timer
15 Ammes
18-1830 Grøntsagsmos m. frugmos
20 Ammes og puttes i seng
I løbet af natten vågner hun ca. kl. 24 og kl 3, hvor jeg som nævnt ammer.
Istedet for at amme kl 20, er vi igår begyndt at give hende en flaske vælling, da jeg ikke føler, at jeg har nok mælk til hende, og at dette muligvis påvirker natten. Hun startede med at drikke 50 ml igår, og dette havde ikke nogen effekt, regner med at hun skal have 200 ml. Er det helt forkert at give hende vælling nu??? Hun bliver jo også påvirket af natte roderiet, og søvnrytmen om dagen bliver påvirket, og hun bliver pylleret og irritabel.
Jeg famler i blinde med madplanerne, og prøver bare at gøre det så godt for hende som muligt, men jeg mangler søvn, og bliver herfor lettere irriteret, hvilket selvfølgelig påvirker hende, og det er ikke let at se på.
Jeg har tude ture, fordi jeg ikke føler, at jeg er tilstrækkelig selvom både min mor og kæreste siger det modsatte. Men jeg har svært ved at bevise overfor mig selv, at jeg gør det godt nok.
Jeg tror hun har været igennem sin udviklingskrise, hvis man kan kalde den det, så ved snart ikke hvad der gør at hun vil spise flere gange om natten
Siden hun blev født, har jeg ikke fået 5 timers sammenhængende søvn, hvilket er ved at være ret hårdt og samtidig frustrerende, fordi jeg i mange situationer ikke kan genkende mig selv. Jeg bor sammen med min kæreste, men han arbejder 7-15 og har eget firma ved siden af, så han er ikke meget hjemme til at aflaste, dette er dog noget som vi arbejder på, at få løst, for jeg kan ikke blive ved på denne måde. Jeg har svært ved at sove om dagen. Min familie bor i Jylland, og vi har her i Kbh ikke ret mange hjælpende hænder...
Håber du kan komme med nogel gode råd, så vi kan få noget søvn og alle blive gladere:)
Hilsen
Kirstina